UW EIGEN PROGRAMMA
Hieronder vindt u alle informatie over de sessies en workshops. De deelsessies starten op verschillende tijden en hebben verschillende lengtes. U stelt op de dag zelf uw programma samen. We hanteren het principe 'wie het eerst komt het eerst maalt'. Houdt u voor de zekerheid een alternatieve deelsessie in gedachten. De kleuren corresponderen met de vier invalshoeken (subthema's) van het congres.

FAVORIETENTOOL
Om u te helpen bij het samenstellen van uw persoonlijke programma, kunt u gebruik maken van de favorietentool.

  • U klikt op de gekleurde balk met uw muis. Alle informatie over de betreffende sessie wordt zichtbaar.
  • Wilt u de sessie bewaren als 'favoriet', dan klikt u op het sterretje aan het einde van de gekleurde balk.
  • Deze 'favoriet' wordt onthouden.
  • Klik op 'Print uw favorieten' en al uw favorieten staan onder elkaar.
  • U kunt dit favorietenlijstje erbij houden tijdens uw aanmelding.

DOORSTUREN EN LIKEN VAN SESSIES
Denkt u dat een sessie interessant is voor een collega of iemand uit uw netwerk? Stuur deze dan naar hem of haar door! Dit kan door op het envelopje te klikken. Vindt u een sessie leuk? Laat het ons weten door deze te 'liken'. 

VRAAG VOOR DE SPREKER
Heeft u een tip of vraag voor de spreker van een sessie? Stuur hem of haar dan een bericht door op het lampje te klikken. De spreker kan uw tip of vraag meenemen in de voorbereiding van de sessie. 

BLOKKENSCHEMA
We hebben het totale programma opgenomen in een blokkenschema. Dit schema biedt u een overzicht met daarin opgenomen waar welke sessies plaats vinden. Klik hier voor het blokkenschema.

Print uw favorieten

Maandag 29 mei

Het podium als artistieke plek

Titel: Theaterposters: prikkelend versus beledigend
Werkvorm: Debat
Sprekers: Annette Embrechts (Volkskrant)
Arjen Berendse (Theater Aan de Slinger)
Emile Perk (o.v) (Hoffman Outdoor Media)
Pieter Broertjes (o.v.) (Burgemeester en Wethouders Hilversum)
Omschrijving: Theaters weten dat prikkelende posters het volk naar voorstellingen lokken. Maar hoe gevoelig is de publieke ruimte? En hoe trek je geoorloofd meer aandacht? Of is een rel welkom?

In dit Debat staat de artistieke vrijheid in de vormgeving van posters voor de publieke ruimte centraal. Aan de hand van voorbeelden bespreken we waar de grenzen liggen, wie de grens bepaalt en wie het risico draagt wanneer de grens overschreden wordt.

Het debat staat onder leiding van Annette Embrechts (Volkskrant). Aan tafel zitten o.a. vertegenwoordigers van een gemeente, theater en Hoffman Outdoor Media (gespecialiseerd in buitenreclame). Praat met ons mee en deel uw mening tijdens de poll!
Dit levert de sessie op: Luister en discussieer mee in een debat over de grenzen van artistieke vrijheid in de vormgeving van theaterposters.
Titel: Engagement en commercie gaan samen
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Henk Schoute (Theaterproductiehuis Zeelandia/Zeeland Nazomerfestival)
Omschrijving: Het Zeeland Nazomerfestival brengt theater en dans op verrassende locaties in de openlucht en in bijzondere gebouwen. Het festivalhart in de Abdij van Middelburg toont een keuze uit bestaand aanbod van podiumkunsten en veel muziek.

Uniek en onderscheidend is de balans tussen kwalitatief geëngageerde locatievoorstellingen en commerciële concerten en activiteiten. Dit is cultureel ondernemerschap ten top!

In dit Praktijkverhaal delen we onze ervaringen in het bereiken en enthousiasmeren van een brede publieksgroep. Onze boodschap is: wees niet bang om commerciële activiteiten te vermengen in uw programmering. Verdien aan uw programmering, zet deze verdiensten in ten behoeve van risicovolle onderdelen en creëer draagvlak onder de bewoners van uw stad, gemeente en provincie.
Dit levert de sessie op: Luister naar, en leer over het succesvol invoegen van commerciële activiteiten in een cultureel programma.
Titel: Bakstenen of inhoud
Werkvorm: Debat
Sprekers: Arjen Stuurman (Hummelinck Stuurman)
Henriette Post (Fonds Podiumkunsten)
Bart van Mossel (Stadsschouwburg Leiden)
Jeane Kers (Theater Aan de Slinger)
Sander Knopper (Theater de Leest)
Inge Bos (Producent)
Omschrijving: Lokale overheden nemen de verantwoordelijkheid voor bakstenen en organisatie. Programmering wordt bij/door landelijk fonds aangevraagd vlgs vaststaande criteria, gemonitord en gesubsidieerd. Vandaag de dag is er nauwelijks geld voor een behoorlijke programmering die er toe doet.
Dit levert de sessie op: Behoud/reparatie van kwaliteitsprogrammering in de Nederlandse theaters
Titel: Trendbreuk in de Grote Zaal
Werkvorm: Workshop
Sprekers: Jos Schuring (Theatertijdschrift Scènes)
Diederik Hummelinck (Hummelinck Internationaal )
Remco van Rijn (Het Nationale Theater)
Nathan Vecht (Zelfstandig schrijver)
Henk Kuiper (Stadsschouwburg Groningen)
Omschrijving: Het klassieke repertoire verliest steeds meer terrein. Oude bekende stukken krijgen concurrentie van moderne werken. Zo presenteren Toneelgroep Maastricht en Het Nationale Theater nieuw Nederlandstalig toneel, óók in de grote zaal. En Toneelgroep Amsterdam start met een schrijversproject.

In deze Workshop staan de actuele veranderingen in het toneel in de grote zaal centraal. Zien we straks nog minder klassiek repertoire? Zal nieuw eigentijds toneel meer publiek trekken? Waar moet een grote zaal voorstelling inhoudelijk aan voldoen? Wat is nodig voor een goed toneelschrijfklimaat?

Scenes’ hoofdredacteur Jos Schuring leidt een verkennend gesprek met toneelauteur Nathan Vecht (Kunsthart, In de ban van Broadway, Aquarium), verkoper van Nederlandse toneelteksten Diederik Hummelinck, dramaturg Remco van Rijn en Henk Kuiper, programmeur van de Stadsschouwburg Groningen. Wij nodigen u uit om deel te nemen in het gesprek.
Dit levert de sessie op: Krijg hoogst actueel inzicht in de veranderingen die op dit moment gaande zijn in het toneel in de grote zaal.
Titel: Alliantie van theaters zorgt voor nieuw aanbod
Werkvorm: Talk
Sprekers: Edwin van Balken (DeLaMar)
Omschrijving: Stichting Theateralliantie heeft als doel om grootschalige en bijzondere theaterproducties op de planken te brengen in Nederlandse theaters. Het gaat daarbij met name om voorstellingen die multidisciplinair zijn en voor een groot publiek toegankelijk zijn. Omdat hier veel bij komt kijken, zijn dit kostbare producties.

Om de producties mogelijk te maken, bevordert Stichting Theateralliantie onder meer de productionele samenwerking tussen theaters. (Financiële) risico’s worden zo gespreid. Daarnaast biedt de stichting financiële ondersteuning als dat nodig is.

In deze Talk laten we zien hoe een aantal theaters zelf het aanbod van voorstellingen creëert.
Dit levert de sessie op: Laat u inspireren over hoe een theater zijn eigen programmeringsaanbod in grotere mate kan bepalen en vormgeven, in samenwerking met anderen.

Het podium als sociale plek

Titel: Relatietherapie tussen podium en publiek
Werkvorm: Workshop
Sprekers: Merlijn Twaalfhoven (Impact Society)
Omschrijving: Creatieve en artistieke professionals kunnen met verbeelding, schoonheid en inventiviteit een betekenisvolle rol spelen bij urgente maatschappelijke thema’s. Hiervoor is een andere relatie nodig tussen maker, zaal en publiek.

Merlijn Twaalfhoven ontwikkelde The Impact Society: een praktische methode waarin publiek transformeert tot achterban.

Een kunstenaar presenteert hierbij niet een eindproduct, maar een droom - het begin van een artistieke reis. Publiek kan aandeelhouder worden voor €10 per maand en het project volgen, ondersteunen en actief helpen. Kunstenaars verbinden zich duurzaam aan een plek en bouwen een brug tussen kunst en een urgent maatschappelijk thema.

In deze Workshop delen we onze ervaringen en brainstormen we over nieuwe verdienmodellen: structurele betrokkenheid van publiek en een groeiende achterban in plaats van verkoop van kaartjes en series.
Dit levert de sessie op: Luister en brainstorm mee over het versterken van de band tussen kunstenaars en publiek en het actief samenwerken rondom maatschappelijke vraagstukken.

Het podium als economische plek

Titel: 20 miljoen theatertickets geanalyseerd: trends en feiten
Werkvorm: Talk
Sprekers: Nynke Stellingsma (Publiek NL/De Oosterpoort & de Stadsschouwburg Groningen)
Jan Jaap Van Weringh (Publiek NL)
Omschrijving: Bezoekers trekken en laten terugkeren: hoe doe je dat?

Publiek NL ging op zoek naar het antwoord. In samenwerking met meer dan 10 grote theaters analyseerde zij de data van ruim 2 miljoen klanten uit 20 miljoen tickets. Deze klanten bezochten in de afgelopen 10 jaar meer dan 100.000 voorstellingen!

De analyse leverde verrassende feiten op. Feiten die antwoord geven op vragen als: worden bezoekers minder loyaal? Wat is de jaarlijkse in- en uitstroom? Hoeveel nieuw publiek komt naar de theaters? Verandert de bezoekfrequentie? Wanneer kopen bezoekers kaarten voor een volgend bezoek? Verschilt dat per genre?

In deze Talk krijg u heel veel feitenkennis en praktijkvoorbeelden waarmee marketingafdelingen beter kunnen inzetten op de loyaliteit van bezoekers.
Dit levert de sessie op: Doe concrete, betrouwbare kennis op over trends en ontwikkelingen van het theaterpubliek in Nederland. U krijgt tips over het inzetten van de data analyse voor een succesvolle marketingstrategie om bijvoorbeeld loyaliteit onder bezoekers te bevorderen.
Titel: Update over de reisbereidheid van bezoekers
Werkvorm: Talk
Sprekers: Cees Langeveld (Chassé Theater)
Omschrijving: In Nederland reizen voorstellingen door het land. Als gevolg hiervan vragen programmeurs zich af in welke mate zij concurrentie ondervinden van andere podia. Moeten zij afspraken maken over exclusiviteit van een voorstelling voor hun verzorgingsgebied? Tegelijkertijd vragen aanbieders zich af wat de optimale verdeling is van hun voorstellingen over het land. Is optreden op verschillende plekken beter dan exclusiviteit?

In deze Talk praten wij u bij over de nieuwste inzichten op het gebied van reisbereidheid van bezoekers aan de podiumkunsten. Het onderzoek uit 2011 'Publiek reist beperkt' wordt opgefrist en aangevuld met inzichten uit een recent grootschalig onderzoek over reisbereidheid.
Dit levert de sessie op: Theaters, scherp uw programmeringsprofiel en marketingstrategie aan met de inzichten uit het onderzoek. Aanbieders:, krijg inzicht in de vraag of het bedrijfseconomisch beter is om voorstellingen op verschillende of op een enkele centrale plaats op te voeren.
Titel: Een nieuwe kijk op kaartverkoop
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Stefan Zwartbol (Theaters Diligentia & PePijn)
Mariette van Solingen (Theaters Diligentia & PePijn)
Omschrijving: Theaters Diligentia & PePijn bieden een frisse kijk op theatermarketing. Met kennis van eigen publiek ontwikkelden zij een vernieuwende, online verkoopstrategie. Deze houdt onder meer in dat de theaters geen seizoen brochure meer maken en niet meer meedoen met de traditionele start van het theaterseizoen.

In plaats hiervan publiceren zij twee maal per jaar de nieuwe voorstellingen online. Door twee maal campagne te voeren ontstaat er tweemaal roering op de website. Daarnaast krijgen minder bekende artiesten door de spreiding meer aandacht. Ook is er volop mogelijkheid voor bijboeken en verplaatsen, want alles is online.

In dit Praktijkverhaal informeren wij u over deze en andere voordelen, zoals de spreiding van het uitgavepatroon, beperking van keuzestress bij het publiek en het voorkomen van bulkverwerking bij de start van het theaterseizoen (van gemiddeld zo’n 300 voorstellingen).
Dit levert de sessie op: Laat u inspireren om niet de gangbare route te kiezen, maar om onderzoek te doen ten behoeve van uw verkoopstrategie. Laat deze aansluiten op de digitalisering van de maatschappij en het veranderende consumentengedrag.
Titel: Ga in de schoenen van uw bezoekers staan!
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Harold Dückers (Theater de Maaspoort)
Vivienne Curvers (LAB service & experience design)
Omschrijving: Ga eens in de schoenen van uw bezoekers staan. Wat denken ze? Wat ervaren ze? Waar zijn ze naar op zoek? Het opstellen van een klantreis (customer journey) is hiervoor een praktische methode.
Een klantreis geeft onder andere inzicht in belangrijke contactmomenten en “moments of truth”. Met deze inzichten kunt u de juiste, strategische keuzes maken in de verbetering van uw dienstverlening.

Theater de Maaspoort heeft zijn customer journey onderzocht en kwam tot verrassende en vernieuwende inzichten. In dit Praktijkverhaal nemen wij u mee in de totstandkoming van de klantreis en laten praktisch zien wat dit traject voor Theater de Maaspoort heeft opgeleverd.
Dit levert de sessie op: Laat u informeren over het opstellen van een klantreis en de voordelen ervan. U krijgt handvatten aangereikt die u in staat stellen een dergelijke aanpak in uw eigen organisatie te implementeren.
Titel: Plaatsbepaling van cultuur in de gemeenschap
Werkvorm: Workshop
Sprekers: Peter Verbaas (Charistar)
Tanja de Jonge (Wijzer Werven)
Omschrijving: Positioneer uw culturele instelling in het maatschappelijk krachtenveld. Bepaal welke maatschappelijke impact u wilt hebben. Bepaal welke waarde uw lokale gemeenschap van u nodig heeft en wat u van ze krijgt. Stel daarmee uw waardepropositie vast. Werk zo aan uw plaats in de samenleving.

De casus: een theater. Met verschillende invalshoeken en adviesmodellen zoeken we naar een mogelijke plaats voor het theater in hun gemeenschap. We komen keuzedilemma’s tegen. Markt versus overheid; hoever reikt cultureel ondernemerschap, wanneer gaat het te ver? We brengen de interactie en het krachtenveld in de gemeenschap in kaart. Wat levert deze dialoog met de gemeenschap op aan kansen en bedreigingen? Wat gaat dit allemaal betekenen voor uw waardepropositie en positionering?

We ontdekken en ervaren gezamenlijk de route. Parallel aan de casus proberen we twee instellingen op hoofdlijnen in een adviestraject mee te nemen. Laat voor 15 mei weten waarom uw instelling het adviestraject wil meemaken via tanja.dejonge@wijzerwerven.nl.
Dit levert de sessie op: Ontdek en ervaar de route bij het positioneren van uw culturele instelling in de samenleving. Wil uw instelling het adviestraject meemaken? Laat dit voor 15 mei weten via tanja.dejonge@wijzerwerven.nl.
Titel: Nut en noodzaak van een benchmark op het gebied van duurzaamheid voor de sector
Werkvorm: Talk
Sprekers: Remco Wagemakers (DPM | Duurzaamheid in Podia en Musea)
Omschrijving: Breeam, Green Key, ISO, NEN, CO2 prestatielader, etc. Welke methodiek is voor uw podium het meest relevant om uw beleidsterrein ‘Duurzaamheid' in te vullen en wat is duurzaamheid eigenlijk?
In deze talk betoogt DPM dat een methodiek slechts een middel is om uw uiteindelijke doel te realiseren namelijk: verduurzamen daar waar mogelijk en nuttig, maar altijd met een pragmatische insteek op het gebied van financiën, organisatie en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Vervolgens gaat DPM in op de nut en noodzaak van een benchmark.

DPM betoogt vanuit concrete praktijkvoorbeelden opgedaan in de Plantage Amsterdam (een samenwerkingsverband van 19 culturele instellingen o.a. Theater Carré, Nationale Opera en Ballet, Hermitage, Nemo) en op basis van ervaringen met de eerste pilotgroep van tien grote theaters.

DPM | Duurzaamheid in Podia en Musea is een initiatief van Remco Wagemakers, Jan Willem van Bokhorst en Ruben Tiemersma om de theatersector te begeleiden en adviseren op het gebied van duurzaamheid.
Dit levert de sessie op: Na afloop van deze sessie bent u bijgepraat over de actuele stand van zaken betreffende duurzaamheid, kunt u kansen voor uw eigen podium benoemen en bent u op de hoogte hoe u een vervolg stap kunt zetten.
Titel: Groot CRM Campagne Onderzoek
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Pieter de Rooij (NHTV Internationale Hogeschool Breda)
Vincent de Koning (De Doelen)
Wim Strijbosch (NHTV Internationale Hogeschool Breda)
Omschrijving: In dit Praktijkverhaal deelt NHTV Internationale Hogeschool Breda de resultaten van een grootschalig onderzoek naar de effectiviteit van CRM communicatie campagnes in de podiumkunstsector.

NHTV Breda werkt in dit onderzoek samen met De Doelen, Luxor Theater Rotterdam, Schouwburg De Lawei, Theater Orpheus, Stadsschouwburg Nijmegen en concertgebouw de Vereeniging, Peppered en HZ University of Applied Sciences.

De vijf podia voerden allen identieke campagnes onder dezelfde klantgroepen. Belangrijke vragen bij het analyseren van de resultaten waren of en in welke mate personalisatie en multi-channel campagnes effectief zijn. Het onderzoek richt zich op drie klantsegmenten: ‘nieuwe klanten’, ‘passanten’ en ‘slapers’.

Door de resultaten naast elkaar te leggen ontstaat een breed beeld van de effectiviteit van de campagnes in termen van verkochte tickets en omzet.
Dit levert de sessie op: Krijg inzicht in de effectiviteit van CRM communicatie campagnes. Met name marketeers worden in staat gesteld de marketingcommunicatie te optimaliseren.
Titel: Tribal-marketing
Werkvorm: Workshop
Sprekers: Marco Mossinkoff (HKU)
Omschrijving: HKU Kunst en Economie biedt een nieuwe kijk op marketing: tribal-marketing. Tribal marketing is een marketing strategie gericht op sociale groepen rondom een product of service. "It’s the link and not the thing that counts", aldus tribal goeroe Cova. Denk niet meer in ouderwetse doelgroepen, maar denk in stammen (“tribes”)!

In deze Workshop leggen we uit wat tribal-marketing en transmedia-storytelling in de culturele sector inhoudt. Ter illustratie van het effect van tribal-marketing maken 4e jaars HKU-studenten Kunst en Economie een analyse van het congres en de aanwezige tribes. U ontvangt deze analyse als inspiratie voor uw eigen organisatie.
Dit levert de sessie op: Ontdek wat tribal-marketing is en wat het voor uw organisatie en/of product kan betekenen.
Titel: Het Hybride Theater
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Dirk Prijs (Theater Locaties Nederland)
Omschrijving: Grenzen tussen activiteiten binnen de theaters vervagen steeds meer.
Naast het reguliere podiumprogramma en commerciële verhuur ontwikkelen steeds meer theaters eigen evenementen voor nieuwe (betalende) doelgroepen.
Zijn eigen evenementen (als Back to the 80’s parties) nu interne verhuringen, interne culturele programmering of een interne zaalhuur?
Welk beslag legt het op de organisatie, wat levert het op, hoe worden de lasten verwerkt in de begrotingen en aan wie/wat komt de opbrengst ten goede?
Theater Locaties Nederland geeft antwoord op deze vragen aan de hand van twee theaters die belichten hoe zij eigen evenementen hebben geïmplementeerd.
Dit levert de sessie op: Het antwoord op de volgende vragen:
Zijn eigen evenementen (als Back to the 80’s parties) nu interne verhuringen, interne culturele programmering of een interne zaalhuur?
Welk beslag legt het op de organisatie, wat levert het op, hoe worden de lasten verwerkt in de begrotingen en aan wie/wat komt de opbrengst ten
Titel: Happy People, better for Business
Werkvorm: Workshop
Sprekers: Harold Briels (Kolibrie HRM voor Horeca)
Omschrijving: Talenten werven, ontwikkelen en gelukkig maken: bent u daartoe in staat?

Kolibrie adviseert, traint en coacht ondernemers op het gebied van geluk op de werkvloer. In deze Workshop gaan we in op onderzoek naar gelukkige werkplekken en laten zien dat er een kloof bestaat tussen de babyboomers en de millenials.

De nieuwe generatie medewerkers hecht steeds meer waarde aan flexibel werken, vrije tijd en ontwikkeling van zowel zichzelf als het bedrijf. De moderne werkgever is dan ook een inspirator die leiding geeft op basis van talenten. Wij houden ondernemers een spiegel voor en laten zien dat door gedragsverandering, binnen de authenticiteit, de ondernemer transformeert van baas naar leider.
Dit levert de sessie op: Leer in deze interactieve workshop over geluk op de werkvloer en hoe u dit kunt realiseren.
Titel: Minder segmentatie, minder loyaliteit, meer publiek
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Michael Vogel (Scapino Ballet Rotterdam)
Bram Jonkheer (Blauw Research)
Christel van de Burgt (Blauw Research)
Omschrijving: Scapino Ballet Rotterdam wil groeien. Wat doe je dan? Investeer je elke marketingeuro in loyaliteit of zet je juist in op het bereiken van nieuw publiek? Scapino doet, in weerwil van de loyaliteitstrend, het laatste.

Scapino staat daarin niet alleen. Het boek ‘How Brands Grow’ van Byron Sharp laat zien dat decennia van onderzoek wijzen op een aantal wetmatigheden in marketing. En deze wetmatigheden staan soms haaks op geldende trends. Zo is loyaliteit een gevolg van het bereiken van meer categoriekopers. En is doelgroepsegmentatie op zijn minst enorm overgewaardeerd.

Kortom, ‘How Brands Grow’ is geen boek dat je als marketeer zomaar naast je neer legt. Samen met klanten als Optimel en Marktplaats, gingen de marktonderzoekers van Blauw aan de slag met het boek. En dat had impact. In dit Praktijkverhaal legt Scapino Ballet Rotterdam uit hoe ook zij stappen maakt met het gedachtegoed van Sharp.
Dit levert de sessie op: Maak kennis met 'How Brands Grow' van Byron Sharp én een bevrijdende kijk op uw eigen marketinginspanningen. Ontdek hoe bedrijven als Optimel en Marktplaats dit gedachtegoed in praktijk brengen en hoe Scapino Ballet Rotterdam daar ook stappen mee maakt.
Titel: Een kijkje in de marketing-keuken van het Luxor Theater
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Ruben Israël (Luxor Theater Rotterdam)
Mathijs Bouwman (Peppered)
Omschrijving: In dit Praktijkverhaal bieden we u een kijkje in de marketing-keuken van het Luxor Theater. Jarenlang zagen we dat effectieve, klantgerichte campagnes het kind van de rekening waren. Met als gevolg dat we het klantcontact niet konden verbeteren.

Sinds kort verrijken we onze marketingstrategie met microcampagnes: kleinschalige en persoonlijk relevante campagnes die - zo weten we uit andere sectoren - de verkoop van tickets significant stimuleren.

In deze sessie nemen we u mee in de achtergrond en werkwijze van onze aanpak. We laten zien hoe data en de inzet van innovatieve (online) technologie ook voor uw culturele instelling het verschil kunnen maken. Tenslotte vertellen we over de wijze waarop we onze marketing in de toekomst verder ontwikkelen samen met onze partners en andere theaters.
Dit levert de sessie op: Neem een kijkje in de marketing-keuken van het Luxor Theater. Leer hoe data en de inzet van innovatieve (online) technologie ook voor culturele instellingen het verschil kunnen maken.
Titel: Succesvol cultureel ondernemen: dilemma’s en oplossingen uit de praktijk
Werkvorm: Verdiepingssessie
Sprekers: Roelof Balk (Cultuur + ondernemen)
Patrick Broekema (Cultuur + ondernemen)
Omschrijving: U heeft een idee of ontwikkelplan voor uw theater of gezelschap. Daarbij heeft u ook al gedacht aan de financiering. Heel goed! Echter, hoe krijgt u nu inzicht in de daadwerkelijke haalbaarheid en de risico’s van uw plan?
Wat lijkt als financiële zekerheid kan voor uw bestuur behoorlijk risicovol zijn. In deze Verdiepingssessie lichten we toe hoe projecten al dan niet tot stand komen vanuit financiering en governance. Dit doen we aan de hand van praktijkvoorbeelden. We besteden aandacht aan het opheffen van financiële blokkades en het afdekken van risico’s. Daarnaast adresseren we knelpunten bij hybride financiering.
Uiteraard is er ruimte om uw eigen vraagstuk in te brengen bij onze financiële expert Alexander Ramselaar en governance deskundige Patrick Broekema.
Dit levert de sessie op: Krijg praktische handvatten om beter 'in-control' te zijn bij het opzetten van nieuwe projecten. Doe ideeën op om uw eigen business op betere wijze te structuren en verneem kennis van actuele vraagstukken bij collega's.
Titel: Spraakmakende data over het BankGiro Loterij Theaterweekend
Werkvorm: Talk
Sprekers: Marcel Mol (MIcompany)
Omschrijving: De tweede editie van het BankGiro Loterij Theaterweekend trok maar liefst 125.000 bezoekers naar 60 aangesloten theaters. Initiatiefnemers van het weekend zijn het Prins Bernhard Cultuurfonds en het Nationaal Theater Fonds. Hun gezamenlijke doel is om een nieuw publiek te enthousiasmeren voor het theater, in het Theaterweekend en ver daarna.

Maar hoe controleer je of het Theaterweekend daadwerkelijk nieuw publiek aantrekt? En worden bezoekers door het initiatief enthousiast voor een volgend theaterbezoek?

Met steun van het ministerie van OCW en het VSBfonds zetten de initiatiefnemers een opdracht uit bij data analytics bureau MIcompany. Op basis van transactie- en klantdata en marktonderzoek onderzocht MIcompany de klantbeleving en het gedrag.

In deze Talk presenteren we de resultaten en verrassende inzichten van het onderzoek naar het BankGiro Loterij Theaterweekend.
Dit levert de sessie op: Krijg inzicht in de klantbeleving tijdens het Theaterweekend in combinatie met daadwerkelijk klantgedrag. Daarnaast ontvangt u advies voor het vervolg op dergelijke campagnes om het herhaalbezoek en de klantwaarde te doen stijgen.

Het podium als educatieve plek

Titel: Theaterkijkers gezocht en gevonden
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Rigt Oostenbrug (Schouwburg De Lawei)
()
Omschrijving: Schouwburg De Lawei (Drachten) zocht jonge theaterkijkers die hun mening wilden geven over het genre toneel en de schouwburg. Afgelopen seizoen plaatsten we een oproep en al snel werd deze opgepikt door regionale kranten en social media. Toen we de oproep na een maand sloten, hadden maar liefst 94 jongeren zich aangemeld!

Schouwburg De Lawei wil in contact komen met de jongere doelgroep. Een doelgroep die vaak lastig te bereiken is. We zijn benieuwd naar hun meningen en ideeën. In dit Praktijkverhaal delen we onze ervaringen, want ook voor u kunnen de gesprekken en uitkomsten waardevol zijn.
Dit levert de sessie op: Luister naar een verhaal over een focusgroep en leer van de ervaringen van Schouwburg De Lawei. Hoe kunt u een focusgroep benaderen en wat is de meerwaarde daarvan?
Titel: Klassiekers voor de jonge generatie
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Victorine Plante (Theatergroep Aluin)
Moon Brocken (Theatergroep Aluin)
Omschrijving: Oersterke verhalen overdragen aan de jonge generatie: dat doen we bij Theatergroep Aluin met onze educatieklassiekers. Klassieke verhalen die iedereen eigenlijk zou moeten kennen, omdat ze verweven zijn met onze hedendaagse cultuur.

Door het combineren van verschillende voorstellingen en workshops ontstaat de Culturele Loopbaan van Aluin. Deze begint met de toegankelijke Classic Tour in de brugklas en wordt een jaar later gevolgd door een van de energieke Ken je Klassiekers-voorstellingen. In de bovenbouw gaan we de diepte in met onze Unplugged-voorstellingen die we overal kunnen spelen: van school tot museum.

Met de Culturele Loopbaan wil Aluin brede, culturele coalities opzetten tussen theaters, musea en het voortgezet onderwijs. Jongeren worden op deze manier voor langere tijd aan culturele organisaties verbonden, elk jaar weer.

In dit Praktijkverhaal vertellen we over onze werkwijze, wat we tot op heden hiervan hebben geleerd en waar we naar toe werken.
Dit levert de sessie op: Maak kennis met de unieke werkwijze van Theatergroep Aluin en het brede jongerenpubliek dat we bereiken. U raakt geïnspireerd om op een duurzame manier samenwerkingen tot stand te brengen met verschillende culturele partners in de regio en daarmee jongeren aan uw instantie te binden.
Titel: Meer VO-scholieren in het theater: tips en trucs
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Heleen van Halsema (Zaantheater)
Omschrijving: Het Zaantheater staat elk jaar in de CJP-top-10 van theaters die de meeste VO-scholieren ontvangen. Zo bezochten in 2016 meer dan 7000 leerlingen uit de Zaanstreek een voorstelling. Een zeer hoog aantal voor een regionaal theater. In veel gevallen ging het om besloten voorstellingen overdag, maar ook bij avondvoorstellingen komen veel jongeren in schoolverband naar het theater.

In dit Praktijkverhaal vertelt educatiemedewerker Heleen van Halsema hoe het Zaantheater dit voor elkaar krijgt, en tegen welke vragen zij persoonlijk opliep.

Daarnaast krijgt u praktische tips over theaterbezoek door leerlingen. Want al vindt u na afloop hier en daar een stukje kauwgom: bezoekersaantallen stijgen, zalen zijn op maandagen vol, docenten hebben handvatten om lastige onderwerpen in de klas te bespreken en het belangrijkste: jongeren maken kennis met theater.
Dit levert de sessie op: Laat u inspireren door het het stappenplan van het Zaantheater waarmee het theater jaar op jaar meer scholieren en docenten trekt.

Anders

Titel: Het podium als hybride omgeving
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Janpier Brands (WORM)
Charlien Adriaense (WORM)
Jan Hiddink (WORM)
Omschrijving: WORM, instituut voor avantgardistische recreatie, is een ongrijpbare veelvoud van ruimtes, disciplines, een trainingscentrum, productiehuis, pretpark, podia en recreatie in het hartje van Rotterdam. Wij geloven dat zo'n hybride omgeving van disciplines en functies een logisch gevolg is van de ontwikkeling in de kunsten. Zowel beeldend als op, en in samenhang met het podium. Dit hebben we onder woorden gebracht in ons manifest 'Avantgardistische Staat'. Wij, WORM medewerkers en partners, laten zien wat dit voor ons betekent en hoe wij naar de toekomst kijken.
Dit levert de sessie op: Maak kennis met de hybride wereld van WORM en haar kijk op de toekomst.
Titel: Scapino satellietstad programma
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Peter Jansen (Scapino Ballet Rotterdam)
Simone Kratz (Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede)
Lieke Jordens (Stadsschouwburg Nijmegen en Concertgebouw De Vereniging)
Omschrijving: Het satellietstedenprogramma is een samenwerkingsverband tussen Scapino Ballet Rotterdam en acht Nederlandse theaters. Doel van het programma is om gezamenlijk 1) het bereik van (moderne) dans in Nederland te vergroten en 2) de binding van het publiek en andere stakeholders met het theater te versterken.

Er zijn 3 programmatische basislijnen; de artistieke lijn, de marketing lijn en de educatie lijn. De belangrijkste uitgangspunten in de overeenkomst zijn:
• Een meerjarige samenwerking;
• Wederzijdse investering op mankracht en middelen;
• Gezamenlijk commitment om structurele seriebespeling door Scapino te onderzoeken;
• Het theater is de lokale intermediair en de samenwerking focust zich op concrete lokale activiteiten;
• Gezamenlijke commitment om kennis te delen en ervaringen uit te wisselen.

In dit Praktijkverhaal geven drie sprekers de achtergrond en concrete voorbeelden van het satellietstedenprogramma. Zij lichten de specifieke redenen toe voor hun deelname. Vanzelfsprekend is er ruimte voor vragen.
Dit levert de sessie op: Krijg inzicht in de achtergrond, strategische doelstellingen, huidige activiteiten, toekomstige plannen en enthousiaste partners van het satalietstedenprogramma. Dit programma is geïnitieerd door Scapino Ballet Rotterdam.
Titel: Theatrale spiegels. Een lezing over de Spiegelprojecten van NTGent.
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Annemiek Geel (NTGent)
Omschrijving: Het stadstheater NTGent organiseert al jaren Spiegelprojecten: projecten waarmee het theater een verbinding met de stad aangaat door inwoners uit te nodigen op het podium. Enthousiasten krijgen de kans om op het toneel te staan onder begeleiding van heel NTGent, van acteurs tot technici. Samen werken zij aan een productie waarbij ze gebruik maken van het materiaal, de toneelteksten of een roman uit een reguliere voorstelling in dat seizoen.

Artistieke kwaliteit en uniciteit staan voorop. Tegelijkertijd leren de deelnemers NTGent goed kennen en gaan ze op zoek naar hun theatrale potentie.

In de praktijk blijkt dat NTGent en de deelnemers op allerlei vlakken van elkaar leren. Om die reden wordt bij ieder Spiegelproject gezocht naar een gemixte groep deelnemers. Een groep die de diversiteit van de stad weerspiegelt. Zodoende speelden onder andere amateur-toneelspelers in Rosalie Niemand en verstandelijke beperkten in Vergeten Straat.
Dit levert de sessie op:
Maak kennis met een specifiek en bijzonder onderdeel van NTGent Publiekswerking. Leer over de geschiedenis, beweegredenen, unieke werkwijze en de vorm van de Spiegelprojecten van NTGent.
Titel: Theaterles over en door Theaterhotel Almelo
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Esther Hammink (Theaterhotel Almelo)
Bas Muijs (Zelfstandig)
Omschrijving: Het theater moet zich dikwijls verdedigen. Waartoe zij dient, waarom dat geld kost en hoe belangrijk cultuur is. Een discussie die vaak terug komt, terwijl we die tijd liever steken in de inhoud.

Om over 10 jaar meer begrip en liefde voor theater te realiseren, besloot Theaterhotel Almelo zijn verhaal met basisschoolkinderen te delen. Samen met acteur én opgeleid Pabo-docent Bas Muijs ontwikkelden wij een interactieve les waarin kinderen alle facetten van het theater ervaren. Van het kijken naar theater en het zelf ondergaan tot de programmering en techniek.

Het blijkt een groot succes met ontroerende reacties. In dit Praktijkverhaal delen we onze ervaringen en adviezen. Niet onbelangrijk: deze methode hoeft het theater geen geld te kosten.
Dit levert de sessie op: Luister naar een succesvol bewezen plan om met basisschoolkinderen liefde voor theater te delen én begrip te creëren voor toekomst. Voor ieder theater op maat te vormen en tegen minimale kosten.
Titel: Uurwerk Online interactief
Werkvorm: Talk
Sprekers: Marijcke Voorsluijs (TOT B.V.)
Marjolein van Ooijen (TOT B.V.)
Omschrijving: Hoe vaak denkt u ‘klopt’ als u dit leest?
• Roosters maken duurt met alle onregelmatige werktijden eindeloos.
• Door laatste-moment-wijzigingen zijn er altijd verschillende versies van roosters in omloop.
• Wettelijke regels controleren is niet te doen met Excel.
• Urensaldi lopen constant achter bij de werkelijkheid.
Het zijn precies de verzuchtingen waarom we Uurwerk Online ontwikkeld hebben. Vanuit onze eigen praktijkervaring, samen met collega’s uit theaters en evenementenbedrijven.

Uurwerk-Onlinegebruikers besparen zich dat gezucht en gemopper. Ze besparen zich ook tijd en geld en kunnen zich concentreren op de inhoud van hun werk.

Interesse? Ervaar tijdens onze Live On Stage-sessie hoe Uurwerk Online uw bedrijfsvoering stroomlijnt. Kom vooral ook met uw struikelblokken, ergernissen en frustraties. Want mocht het nu nog niet op te lossen zijn met Uurwerk online, dan gaan we graag voor u aan de slag.
Dit levert de sessie op: Ervaar hoe Uurwerk Online werkt en uw bedrijfsvoering kan stroomlijnen.

PARADEPLAZA
Het Paradeplaza is dé centrale ontmoetingsplek van het congres waar bedrijven hun producten of services presenteren in stands.  

Beschrijving volgt later.

Mensenwerk draait 9 van de 10 keer om gastvrijheid! Uitgerekend de loonkosten zijn de grootste kostenpost voor ondernemingen in de cultuur- en podiumkunstensector. Het klinkt dus logisch dat een besparing op deze post direct merkbaar is in uw bedrijfsresultaat.

Met AFAS Software vereenvoudig u de administratieve werkzaamheden en krijgt u direct inzicht in de dagelijkse stand van zaken. Dit resulteert in lagere kosten, minder kopzorgen, meer grip op de (administratieve) processen en… meer tijd voor uw gasten en bezoekers!

CultuurWerkt! is het leukste cultuurlidmaatschap voor werkend Nederland. Wij maken bezoek aan concertzaal, museum of theater leuk en laagdrempelig. CultuurWerkt! laat medewerkers genieten van mooie verhalen en verbindt bedrijven met cultuurmakers. Zo verrijken we werkend Nederland met creativiteit en nieuwe ervaringen.

U bent als culturele organisatie of cultuurmaker altijd op zoek naar publiek voor uw concert, tentoonstelling of voorstelling. CultuurWerkt! bereikt ruim 300 organisaties en 270.000 leden door heel Nederland. Wij denken als ondernemende en flexibele partner van harte met u mee om uw nieuwe programma of productie breed onder de aandacht te brengen. CultuurWerkt! altijd, overal en voor iedereen.

Staffable Payroll is een landelijke aanbieder van gecertificeerde payrollservices en andere personeelsdiensten voor de gastvrijheidsbranche zoals:
- Detachering
- HR- advies
- Human Talent Management
- Planning & urenregistratie
- Ondersteuning in Recruitment

Staffable Payroll neemt alle personele zorgen uit handen en geeft daar maximale flexibiliteit en zekerheid voor terug. Samen wordt er gekeken naar personele invulling en streven we naar een gezond beleid met maximaal financieel rendement én gastvrijheid.

Staffable Payroll is een van de zeven specialismen van Mise en Place, een totaalleverancier van personeelsdiensten voor de gastvrijheidsbranche. Voor iedere personele uitdaging hebben wij een passende oplossing. Middels een ‘Single Point of ‘Contact’ kan er altijd en overal perfect invulling worden geven aan een project of event.

Ticketmatic werd in 2006 opgericht door een groep ervaren ondernemers met uitgebreide expertise in ticketing en software. Wij bouwen innovatieve software om ticketverkoop en marketingactiviteiten radicaal te verbeteren. Onze missie is “Onze klanten helpen om hun ticketverkoop en publiekswerking te versterken door praktische en innovatieve software en diensten."

In 11 jaar tijd is Ticketmatic uitgegroeid tot toonaangevende leverancier van oplossingen voor ticketing. Wij mogen talrijke van de meest prestigieuze organisaties tot onze klanten rekenen. Maak kennis met

Roosters maken en uren registreren zijn frustrerende en tijdrovende activiteiten. Totdat u Uurwerk leert kennen. Uurwerk Online bespaart u tijd en geld én geeft rust in uw hoofd. U ziet direct wie wanneer beschikbaar is, wat iemand op welk moment moet, kan en mag doen (denk aan Arbeidstijdenwet en cao). Alles komt in Uurwerk Online samen en voor medewerkers is er een handige gratis app.

Uurwerk Online is compleet afgestemd op de culturele sector. “Dat is ook het eerste wat ik van onze klanten terug hoor”, zegt Marijcke Voorsluijs van TOT, het bedrijf achter Uurwerk Online. “’Het programma is voor ons gemaakt!” En dat is zo. Het is ontwikkeld vanuit onze eigen ervaringen. Ik weet hoe lastig het is iedereen op de hoogte brengen van nieuwe roosters of roosterwijzigingen. Hoe veel gedoe om zicht te houden op overuren en verlofsaldi. Ik snap dat je op basis van de juiste managementinformatie een theaterbedrijf beter runt. Vandaar dat we dat allemaal hebben geautomatiseerd.”

Kom Uurwerk Online zelf proberen in onze stand. Nu al nieuwsgierig? Bekijk voorbeelden en filmpjes op www.uurwerkonline.nl.

Plan en beheer evenementen, voorstellingen, materialen en medewerkers met een gebruiksvriendelijk systeem. Yesplan legt de planning centraal in uw organisatie waardoor gegevens maar één keer ingevoerd hoeven te worden, tijd wordt bespaard en fouten worden voorkomen. Ook makkelijk te integreren in uw ticketingsysteem, website of financieel systeem!

Genoeg van werken met verschillende Excels en meerdere planningen? Kom kennismaken!

Sponsors



Congrespodiumkunsten @Congrespk 25 Apr
Profiteer nog t/m 29 april van het vroegboek tarief, ook voor leden #@NAPKvereniging en #VVTP. Bekijk het programma: https://t.co/VUrpzmjMXX
Congrespodiumkunsten @Congrespk 20 Apr
Het programma van het Congres Podiumkunsten staat online: van theateralliantie tot krokettenquerilla: https://t.co/1GjfekCgQr
Congrespodiumkunsten @Congrespk 13 Apr
Wij zijn verheugd te kunnen melden dat Hanneke Groenteman dagvoorzitter is van het Congres Podiumkunsten.