UW EIGEN PROGRAMMA
Hieronder vindt u alle informatie over de sessies en workshops. De deelsessies starten op verschillende tijden en hebben verschillende lengtes. U stelt op de dag zelf uw programma samen. We hanteren het principe 'wie het eerst komt het eerst maalt'. Houdt u voor de zekerheid een alternatieve deelsessie in gedachten. De kleuren corresponderen met de vier invalshoeken (subthema's) van het congres.

FAVORIETENTOOL
Om u te helpen bij het samenstellen van uw persoonlijke programma, kunt u gebruik maken van de favorietentool.

  • U klikt op de gekleurde balk met uw muis. Alle informatie over de betreffende sessie wordt zichtbaar.
  • Wilt u de sessie bewaren als 'favoriet', dan klikt u op het sterretje aan het einde van de gekleurde balk.
  • Deze 'favoriet' wordt onthouden.
  • Klik op 'Print uw favorieten' en al uw favorieten staan onder elkaar.
  • U kunt dit favorietenlijstje erbij houden tijdens uw aanmelding.

DOORSTUREN EN LIKEN VAN SESSIES
Denkt u dat een sessie interessant is voor een collega of iemand uit uw netwerk? Stuur deze dan naar hem of haar door! Dit kan door op het envelopje te klikken. Vindt u een sessie leuk? Laat het ons weten door deze te 'liken'. 

VRAAG VOOR DE SPREKER
Heeft u een tip of vraag voor de spreker van een sessie? Stuur hem of haar dan een bericht door op het lampje te klikken. De spreker kan uw tip of vraag meenemen in de voorbereiding van de sessie. 

BLOKKENSCHEMA
We hebben het totale programma opgenomen in een blokkenschema. Dit schema biedt u een overzicht met daarin opgenomen waar welke sessies plaats vinden. Klik hier voor het blokkenschema.

Print uw favorieten

Maandag 29 mei

Het podium als artistieke plek

Titel: Theaterposters: prikkelend versus beledigend
Werkvorm: Debat
Sprekers: Annette Embrechts (Volkskrant)
Arjen Berendse (Theater Aan de Slinger)
Emile Perk (Hoffman Outdoor Media)
Omschrijving: Theaters weten dat prikkelende posters het volk naar voorstellingen lokken. Maar hoe gevoelig is de publieke ruimte? En hoe trek je geoorloofd meer aandacht? Of is een rel welkom?

In dit Debat staat de artistieke vrijheid in de vormgeving van posters voor de publieke ruimte centraal. Aan de hand van voorbeelden bespreken we waar de grenzen liggen, wie de grens bepaalt en wie het risico draagt wanneer de grens overschreden wordt.

Het debat staat onder leiding van Annette Embrechts (Volkskrant). Aan tafel zitten o.a. vertegenwoordigers van een gemeente, theater en Hoffman Outdoor Media (gespecialiseerd in buitenreclame). Praat met ons mee en deel uw mening tijdens de poll!
Dit levert de sessie op: Luister en discussieer mee in een debat over de grenzen van artistieke vrijheid in de vormgeving van theaterposters.
Titel: Bakstenen of inhoud
Werkvorm: Debat
Sprekers: Arjen Stuurman (Hummelinck Stuurman)
Henriette Post (Fonds Podiumkunsten)
Bart van Mossel (Stadsschouwburg Leiden)
Jeane Kers (Theater Aan de Slinger)
Sander Knopper (Theater De Leest)
Constant Meijers (Raad voor Cultuur)
Omschrijving: Lokale overheden nemen de verantwoordelijkheid voor bakstenen en organisatie. Programmering wordt bij/door landelijk fonds aangevraagd vlgs vaststaande criteria, gemonitord en gesubsidieerd. Vandaag de dag is er nauwelijks geld voor een behoorlijke programmering die er toe doet.
Dit levert de sessie op: Behoud/reparatie van kwaliteitsprogrammering in de Nederlandse theaters
Titel: Trendbreuk in de Grote Zaal
Werkvorm: Workshop
Sprekers: Jos Schuring (Theatertijdschrift Scènes)
Diederik Hummelinck (Hummelinck Internationaal )
Remco van Rijn (Het Nationale Theater)
Nathan Vecht (Zelfstandig schrijver)
Henk Kuiper (Stadsschouwburg Groningen)
Omschrijving: Het klassieke repertoire verliest steeds meer terrein. Oude bekende stukken krijgen concurrentie van moderne werken. Zo presenteren Toneelgroep Maastricht en Het Nationale Theater nieuw Nederlandstalig toneel, óók in de grote zaal. En Toneelgroep Amsterdam start met een schrijversproject.

In deze Workshop staan de actuele veranderingen in het toneel in de grote zaal centraal. Zien we straks nog minder klassiek repertoire? Zal nieuw eigentijds toneel meer publiek trekken? Waar moet een grote zaal voorstelling inhoudelijk aan voldoen? Wat is nodig voor een goed toneelschrijfklimaat?

Scenes’ hoofdredacteur Jos Schuring leidt een verkennend gesprek met toneelauteur Nathan Vecht (Kunsthart, In de ban van Broadway, Aquarium), verkoper van Nederlandse toneelteksten Diederik Hummelinck, dramaturg Remco van Rijn en Henk Kuiper, programmeur van de Stadsschouwburg Groningen. Wij nodigen u uit om deel te nemen in het gesprek.
Dit levert de sessie op: Krijg hoogst actueel inzicht in de veranderingen die op dit moment gaande zijn in het toneel in de grote zaal.
Titel: Alliantie van theaters zorgt voor nieuw aanbod
Werkvorm: Talk
Sprekers: Edwin van Balken (DeLaMar)
Omschrijving: Stichting Theateralliantie heeft als doel om grootschalige en bijzondere theaterproducties op de planken te brengen in Nederlandse theaters. Het gaat daarbij met name om voorstellingen die multidisciplinair zijn en voor een groot publiek toegankelijk zijn. Omdat hier veel bij komt kijken, zijn dit kostbare producties.

Om de producties mogelijk te maken, bevordert Stichting Theateralliantie onder meer de productionele samenwerking tussen theaters. (Financiële) risico’s worden zo gespreid. Daarnaast biedt de stichting financiële ondersteuning als dat nodig is.

In deze Talk laten we zien hoe een aantal theaters zelf het aanbod van voorstellingen creëert.
Dit levert de sessie op: Laat u inspireren over hoe een theater zijn eigen programmeringsaanbod in grotere mate kan bepalen en vormgeven, in samenwerking met anderen.
Titel: BAM-krokettenquerrilla: Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!
Werkvorm: Debat
Sprekers: Roeland Dekkers (BAM (BonteHond-Artemis-Maas))
Omschrijving: Als kinderen voor hun 15e niet kennismaken met theater, zullen zij in hun latere leven niet naar het theater gaan. Zo blijkt uit onderzoek. Alle reden dus om uitdagend jeugdtheater te programmeren!

Toch is dit niet vanzelfsprekend. Theaters lopen tegen programmeringsbudgetten aan en jeugdtheatergezelschappen worstelen met de angst van ouders voor het onbekende. Tijd om de koppen bij elkaar te steken: Hoe kunnen theaters en gezelschappen zoveel mogelijk kinderen en ouders naar gesubsidieerd jeugdtheater krijgen?

Onder de geuzennaam BAM nodigen drie jeugdtheatergezelschappen - BonteHond, Artemis en Maas - u uit om hierover mee te denken. Als u met goede ideeën komt, trakteren wij op kroketten!
Dit levert de sessie op: Hoe kunnen theaters en gezelschappen zoveel mogelijk kinderen en ouders naar gesubsidieerd jeugdtheater krijgen? Nu en in de toekomst als deze jeugd volwassen is. Inzichten, inspiratie en ideeën staan centraal in dit Debat.

Het podium als sociale plek

Titel: Relatietherapie tussen podium en publiek
Werkvorm: Workshop
Sprekers: Merlijn Twaalfhoven (Impact Society)
Omschrijving: Creatieve en artistieke professionals kunnen met verbeelding, schoonheid en inventiviteit een betekenisvolle rol spelen bij urgente maatschappelijke thema’s. Hiervoor is een andere relatie nodig tussen maker, zaal en publiek.

Merlijn Twaalfhoven ontwikkelde The Impact Society: een praktische methode waarin publiek transformeert tot achterban.

Een kunstenaar presenteert hierbij niet een eindproduct, maar een droom - het begin van een artistieke reis. Publiek kan aandeelhouder worden voor €10 per maand en het project volgen, ondersteunen en actief helpen. Kunstenaars verbinden zich duurzaam aan een plek en bouwen een brug tussen kunst en een urgent maatschappelijk thema.

In deze Workshop delen we onze ervaringen en brainstormen we over nieuwe verdienmodellen: structurele betrokkenheid van publiek en een groeiende achterban in plaats van verkoop van kaartjes en series.
Dit levert de sessie op: Luister en brainstorm mee over het versterken van de band tussen kunstenaars en publiek en het actief samenwerken rondom maatschappelijke vraagstukken.
Titel: Innovatie.. eigenlijk niets nieuws
Werkvorm: Talk
Sprekers: Andre Heuvelman (Rotterdams Philharmonisch Orkest / Het Nederlands Blazers Ensemble )
Omschrijving: Stel je voor: We schrijven 15e of 16 eeuw, minstrelen spelen op de pleinen, vorsten creëren podia. De podiumkunsten waren toen het middel voor mensen om hun wereld te vergroten: geestverruimend. Innovatie..eigenlijk niets nieuws!

Andre Heuvelman, voormalig solotrompettist en huidig manager VCreations van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Nederlands Blazers Ensemble poneert scherpe stellingen over innovatie en daagt je uit om buiten de lijntjes te kleuren, om terug te gaan naar je dromen, de dingen die je drijven. In deze deelsessie neemt Andre Heuvelman je mee in zijn denkraam als innovator en laat zien hoe hij muziek inzet om mensen te raken. Om verhalen te vertellen om mensen dichter bij hun eigen verhaal te brengen. Hij is ervan overtuigd dat muziek, mits met de juiste intentie gespeeld, altijd zonder kloppen mag binnenkomen. Muziek raakt mensen in kwetsbaarheid zijn en laat tegelijkertijd laat ieder zijn individuele kracht ontdekken.
Dit levert de sessie op: Inspirerende inzichten in hoe jij je talenten op een andere manier kunt inzetten en daarmee kunt blijven innoveren.

Het podium als economische plek

Titel: 20 miljoen theatertickets geanalyseerd: trends en feiten
Werkvorm: Talk
Sprekers: Jan Jaap van Weringh (Publiek NL)
Elly Jonker (De Oosterpoort & de Stadsschouwburg Groningen)
Omschrijving: Bezoekers trekken en laten terugkeren: hoe doe je dat?

Publiek NL ging op zoek naar het antwoord. In samenwerking met meer dan 10 grote theaters analyseerde zij de data van ruim 2 miljoen klanten uit 20 miljoen tickets. Deze klanten bezochten in de afgelopen 10 jaar meer dan 100.000 voorstellingen!

De analyse leverde verrassende feiten op. Feiten die antwoord geven op vragen als: worden bezoekers minder loyaal? Wat is de jaarlijkse in- en uitstroom? Hoeveel nieuw publiek komt naar de theaters? Verandert de bezoekfrequentie? Wanneer kopen bezoekers kaarten voor een volgend bezoek? Verschilt dat per genre?

In deze Talk krijg u heel veel feitenkennis en praktijkvoorbeelden waarmee marketingafdelingen beter kunnen inzetten op de loyaliteit van bezoekers.
Dit levert de sessie op: Doe concrete, betrouwbare kennis op over trends en ontwikkelingen van het theaterpubliek in Nederland. U krijgt tips over het inzetten van de data analyse voor een succesvolle marketingstrategie om bijvoorbeeld loyaliteit onder bezoekers te bevorderen.
Titel: Update over de reisbereidheid van bezoekers
Werkvorm: Talk
Sprekers: Cees Langeveld (Chassé Theater)
Omschrijving: In Nederland reizen voorstellingen door het land. Als gevolg hiervan vragen programmeurs zich af in welke mate zij concurrentie ondervinden van andere podia. Moeten zij afspraken maken over exclusiviteit van een voorstelling voor hun verzorgingsgebied? Tegelijkertijd vragen aanbieders zich af wat de optimale verdeling is van hun voorstellingen over het land. Is optreden op verschillende plekken beter dan exclusiviteit?

In deze Talk praten wij u bij over de nieuwste inzichten op het gebied van reisbereidheid van bezoekers aan de podiumkunsten. Het onderzoek uit 2011 'Publiek reist beperkt' wordt opgefrist en aangevuld met inzichten uit een recent grootschalig onderzoek over reisbereidheid.
Dit levert de sessie op: Theaters, scherp uw programmeringsprofiel en marketingstrategie aan met de inzichten uit het onderzoek. Aanbieders:, krijg inzicht in de vraag of het bedrijfseconomisch beter is om voorstellingen op verschillende of op een enkele centrale plaats op te voeren.
Titel: Een nieuwe kijk op kaartverkoop
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Stefan Zwartbol (Theaters Diligentia & PePijn)
Mariette van Solingen (Theaters Diligentia & PePijn)
Omschrijving: Theaters Diligentia & PePijn bieden een frisse kijk op theatermarketing. Met kennis van eigen publiek ontwikkelden zij een vernieuwende, online verkoopstrategie. Deze houdt onder meer in dat de theaters geen seizoen brochure meer maken en niet meer meedoen met de traditionele start van het theaterseizoen.

In plaats hiervan publiceren zij twee maal per jaar de nieuwe voorstellingen online. Door twee maal campagne te voeren ontstaat er tweemaal roering op de website. Daarnaast krijgen minder bekende artiesten door de spreiding meer aandacht. Ook is er volop mogelijkheid voor bijboeken en verplaatsen, want alles is online.

In dit Praktijkverhaal informeren wij u over deze en andere voordelen, zoals de spreiding van het uitgavepatroon, beperking van keuzestress bij het publiek en het voorkomen van bulkverwerking bij de start van het theaterseizoen (van gemiddeld zo’n 300 voorstellingen).
Dit levert de sessie op: Laat u inspireren om niet de gangbare route te kiezen, maar om onderzoek te doen ten behoeve van uw verkoopstrategie. Laat deze aansluiten op de digitalisering van de maatschappij en het veranderende consumentengedrag.
Titel: Ga in de schoenen van uw bezoekers staan!
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Harold Dückers (Theater de Maaspoort)
Vivienne Curvers (LAB service & experience design)
Omschrijving: Ga eens in de schoenen van uw bezoekers staan. Wat denken ze? Wat ervaren ze? Waar zijn ze naar op zoek? Het opstellen van een klantreis (customer journey) is hiervoor een praktische methode.
Een klantreis geeft onder andere inzicht in belangrijke contactmomenten en “moments of truth”. Met deze inzichten kunt u de juiste, strategische keuzes maken in de verbetering van uw dienstverlening.

Theater de Maaspoort heeft zijn customer journey onderzocht en kwam tot verrassende en vernieuwende inzichten. In dit Praktijkverhaal nemen wij u mee in de totstandkoming van de klantreis en laten praktisch zien wat dit traject voor Theater de Maaspoort heeft opgeleverd.
Dit levert de sessie op: Laat u informeren over het opstellen van een klantreis en de voordelen ervan. U krijgt handvatten aangereikt die u in staat stellen een dergelijke aanpak in uw eigen organisatie te implementeren.
Titel: Plaatsbepaling van cultuur in de gemeenschap
Werkvorm: Workshop
Sprekers: Peter Verbaas (Charistar)
Tanja de Jonge (Wijzer Werven)
Omschrijving: Positioneer uw culturele instelling in het maatschappelijk krachtenveld. Bepaal welke maatschappelijke impact u wilt hebben. Bepaal welke waarde uw lokale gemeenschap van u nodig heeft en wat u van ze krijgt. Stel daarmee uw waardepropositie vast. Werk zo aan uw plaats in de samenleving.

De casus: een theater. Met verschillende invalshoeken en adviesmodellen zoeken we naar een mogelijke plaats voor het theater in hun gemeenschap. We komen keuzedilemma’s tegen. Markt versus overheid; hoever reikt cultureel ondernemerschap, wanneer gaat het te ver? We brengen de interactie en het krachtenveld in de gemeenschap in kaart. Wat levert deze dialoog met de gemeenschap op aan kansen en bedreigingen? Wat gaat dit allemaal betekenen voor uw waardepropositie en positionering?

We ontdekken en ervaren gezamenlijk de route. Parallel aan de casus proberen we twee instellingen op hoofdlijnen in een adviestraject mee te nemen. Laat voor 15 mei weten waarom uw instelling het adviestraject wil meemaken via tanja.dejonge@wijzerwerven.nl.
Dit levert de sessie op: Ontdek en ervaar de route bij het positioneren van uw culturele instelling in de samenleving. Wil uw instelling het adviestraject meemaken? Laat dit voor 15 mei weten via tanja.dejonge@wijzerwerven.nl.
Titel: Nut en noodzaak van een benchmark op het gebied van duurzaamheid voor de sector
Werkvorm: Talk
Sprekers: Remco Wagemakers (Duurzaamheid in Podia en Musea (DPM))
Omschrijving: Breeam, Green Key, ISO, NEN, CO2 prestatielader, etc. Welke methodiek is voor uw podium het meest relevant om uw beleidsterrein ‘Duurzaamheid' in te vullen en wat is duurzaamheid eigenlijk?
In deze talk betoogt DPM dat een methodiek slechts een middel is om uw uiteindelijke doel te realiseren namelijk: verduurzamen daar waar mogelijk en nuttig, maar altijd met een pragmatische insteek op het gebied van financiën, organisatie en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Vervolgens gaat DPM in op de nut en noodzaak van een benchmark.

DPM betoogt vanuit concrete praktijkvoorbeelden opgedaan in de Plantage Amsterdam (een samenwerkingsverband van 19 culturele instellingen o.a. Theater Carré, Nationale Opera en Ballet, Hermitage, Nemo) en op basis van ervaringen met de eerste pilotgroep van tien grote theaters.

DPM | Duurzaamheid in Podia en Musea is een initiatief van Remco Wagemakers, Jan Willem van Bokhorst en Ruben Tiemersma om de theatersector te begeleiden en adviseren op het gebied van duurzaamheid.
Dit levert de sessie op: Na afloop van deze sessie bent u bijgepraat over de actuele stand van zaken betreffende duurzaamheid, kunt u kansen voor uw eigen podium benoemen en bent u op de hoogte hoe u een vervolg stap kunt zetten.
Titel: Groot CRM Campagne Onderzoek
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Pieter de Rooij (NHTV Internationale Hogeschool Breda)
Vincent de Koning (De Doelen)
Wim Strijbosch (NHTV Internationale Hogeschool Breda)
Omschrijving: In dit Praktijkverhaal deelt NHTV Internationale Hogeschool Breda de resultaten van een grootschalig onderzoek naar de effectiviteit van CRM communicatie campagnes in de podiumkunstsector.

NHTV Breda werkt in dit onderzoek samen met De Doelen, Luxor Theater Rotterdam, Schouwburg De Lawei, Theater Orpheus, Stadsschouwburg Nijmegen en concertgebouw de Vereeniging, Peppered en HZ University of Applied Sciences.

De vijf podia voerden allen identieke campagnes onder dezelfde klantgroepen. Belangrijke vragen bij het analyseren van de resultaten waren of en in welke mate personalisatie en multi-channel campagnes effectief zijn. Het onderzoek richt zich op drie klantsegmenten: ‘nieuwe klanten’, ‘passanten’ en ‘slapers’.

Door de resultaten naast elkaar te leggen ontstaat een breed beeld van de effectiviteit van de campagnes in termen van verkochte tickets en omzet.
Dit levert de sessie op: Krijg inzicht in de effectiviteit van CRM communicatie campagnes. Met name marketeers worden in staat gesteld de marketingcommunicatie te optimaliseren.
Titel: Tribal-marketing
Werkvorm: Workshop
Sprekers: Marco Mossinkoff (HKU Kunst en Economie)
Omschrijving: HKU Kunst en Economie biedt een nieuwe kijk op marketing: tribal-marketing. Tribal marketing is een marketing strategie gericht op sociale groepen rondom een product of service. "It’s the link and not the thing that counts", aldus tribal goeroe Cova. Denk niet meer in ouderwetse doelgroepen, maar denk in stammen (“tribes”)!

In deze Workshop leggen we uit wat tribal-marketing en transmedia-storytelling in de culturele sector inhoudt. Ter illustratie van het effect van tribal-marketing maken 4e jaars HKU-studenten Kunst en Economie een analyse van het congres en de aanwezige tribes. U ontvangt deze analyse als inspiratie voor uw eigen organisatie.
Dit levert de sessie op: Ontdek wat tribal-marketing is en wat het voor uw organisatie en/of product kan betekenen.
Titel: Het Hybride Theater
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Roel Vente (Parktheater Hoorn)
Diederik van Eeden (Zuiderstrandtheater)
Omschrijving: Grenzen tussen activiteiten binnen de theaters vervagen steeds meer.
Naast het reguliere podiumprogramma en commerciële verhuur ontwikkelen steeds meer theaters eigen evenementen voor nieuwe (betalende) doelgroepen.
Zijn eigen evenementen (als Back to the 80’s parties) nu interne verhuringen, interne culturele programmering of een interne zaalhuur?
Welk beslag legt het op de organisatie, wat levert het op, hoe worden de lasten verwerkt in de begrotingen en aan wie/wat komt de opbrengst ten goede?
Theater Locaties Nederland geeft antwoord op deze vragen.

Daarnaast kijken we aan de hand van een bijzondere case van het Zuiderstrand Theater en het nieuw te bouwen Spui forum hoe zakelijke verhuringen in grotere mate belangrijk zijn voor de toekomst van onze theaters. En hoe deze relatief nieuwe disciplines zijn ingebed in de theaters van de toekomst.
Dit levert de sessie op: Leer hoe zakelijke events een integraal onderdeel van de exploitatie van jouw theater kunnen zijn!
Titel: Happy People, better for Business
Werkvorm: Workshop
Sprekers: Harold Briels (Kolibrie HRM voor Horeca)
Omschrijving: Talenten werven, ontwikkelen en gelukkig maken: bent u daartoe in staat?

Kolibrie adviseert, traint en coacht ondernemers op het gebied van geluk op de werkvloer. In deze Workshop gaan we in op onderzoek naar gelukkige werkplekken en laten zien dat er een kloof bestaat tussen de babyboomers en de millenials.

De nieuwe generatie medewerkers hecht steeds meer waarde aan flexibel werken, vrije tijd en ontwikkeling van zowel zichzelf als het bedrijf. De moderne werkgever is dan ook een inspirator die leiding geeft op basis van talenten. Wij houden ondernemers een spiegel voor en laten zien dat door gedragsverandering, binnen de authenticiteit, de ondernemer transformeert van baas naar leider.
Dit levert de sessie op: Leer in deze interactieve workshop over geluk op de werkvloer en hoe u dit kunt realiseren.
Titel: Minder segmentatie, minder loyaliteit, meer publiek
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Michael Vogel (Scapino Ballet Rotterdam)
Bram Jonkheer (Blauw Research)
Omschrijving: Scapino Ballet Rotterdam wil groeien. Wat doe je dan? Investeer je elke marketingeuro in loyaliteit of zet je juist in op het bereiken van nieuw publiek? Scapino doet, in weerwil van de loyaliteitstrend, het laatste.

Scapino staat daarin niet alleen. Het boek ‘How Brands Grow’ van Byron Sharp laat zien dat decennia van onderzoek wijzen op een aantal wetmatigheden in marketing. En deze wetmatigheden staan soms haaks op geldende trends. Zo is loyaliteit een gevolg van het bereiken van meer categoriekopers. En is doelgroepsegmentatie op zijn minst enorm overgewaardeerd.

Kortom, ‘How Brands Grow’ is geen boek dat je als marketeer zomaar naast je neer legt. Samen met klanten als Optimel en Marktplaats, gingen de marktonderzoekers van Blauw aan de slag met het boek. En dat had impact. In dit Praktijkverhaal legt Scapino Ballet Rotterdam uit hoe ook zij stappen maakt met het gedachtegoed van Sharp.
Dit levert de sessie op: Maak kennis met 'How Brands Grow' van Byron Sharp én een bevrijdende kijk op uw eigen marketinginspanningen. Ontdek hoe bedrijven als Optimel en Marktplaats dit gedachtegoed in praktijk brengen en hoe Scapino Ballet Rotterdam daar ook stappen mee maakt.
Titel: Een kijkje in de marketing-keuken van het Luxor Theater
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Ruben Israël (Luxor Theater Rotterdam)
Mathijs Bouwman (Peppered)
Omschrijving: In dit Praktijkverhaal bieden we u een kijkje in de marketing-keuken van het Luxor Theater. Jarenlang zagen we dat effectieve, klantgerichte campagnes het kind van de rekening waren. Met als gevolg dat we het klantcontact niet konden verbeteren.

Sinds kort verrijken we onze marketingstrategie met microcampagnes: kleinschalige en persoonlijk relevante campagnes die - zo weten we uit andere sectoren - de verkoop van tickets significant stimuleren.

In deze sessie nemen we u mee in de achtergrond en werkwijze van onze aanpak. We laten zien hoe data en de inzet van innovatieve (online) technologie ook voor uw culturele instelling het verschil kunnen maken. Tenslotte vertellen we over de wijze waarop we onze marketing in de toekomst verder ontwikkelen samen met onze partners en andere theaters.
Dit levert de sessie op: Neem een kijkje in de marketing-keuken van het Luxor Theater. Leer hoe data en de inzet van innovatieve (online) technologie ook voor culturele instellingen het verschil kunnen maken.
Titel: Succesvol cultureel ondernemen: dilemma’s en oplossingen uit de praktijk
Werkvorm: Verdiepingssessie
Sprekers: Roelof Balk (Cultuur + ondernemen)
Patrick Broekema (Cultuur + ondernemen)
Omschrijving: U heeft een idee of ontwikkelplan voor uw theater of gezelschap. Daarbij heeft u ook al gedacht aan de financiering. Heel goed! Echter, hoe krijgt u nu inzicht in de daadwerkelijke haalbaarheid en de risico’s van uw plan?
Wat lijkt als financiële zekerheid kan voor uw bestuur behoorlijk risicovol zijn. In deze Verdiepingssessie lichten we toe hoe projecten al dan niet tot stand komen vanuit financiering en governance. Dit doen we aan de hand van praktijkvoorbeelden. We besteden aandacht aan het opheffen van financiële blokkades en het afdekken van risico’s. Daarnaast adresseren we knelpunten bij hybride financiering.
Uiteraard is er ruimte om uw eigen vraagstuk in te brengen bij onze financiële expert Alexander Ramselaar en governance deskundige Patrick Broekema.
Dit levert de sessie op: Krijg praktische handvatten om beter 'in-control' te zijn bij het opzetten van nieuwe projecten. Doe ideeën op om uw eigen business op betere wijze te structuren en verneem kennis van actuele vraagstukken bij collega's.
Titel: Spraakmakende data over het BankGiro Loterij Theaterweekend
Werkvorm: Talk
Sprekers: Marcel Mol (Nationaal Theaterfonds)
Omschrijving: De tweede editie van het BankGiro Loterij Theaterweekend trok maar liefst 125.000 bezoekers naar 60 aangesloten theaters. Initiatiefnemers van het weekend zijn het Prins Bernhard Cultuurfonds en het Nationaal Theater Fonds. Hun gezamenlijke doel is om een nieuw publiek te enthousiasmeren voor het theater, in het Theaterweekend en ver daarna.

Maar hoe controleer je of het Theaterweekend daadwerkelijk nieuw publiek aantrekt? En worden bezoekers door het initiatief enthousiast voor een volgend theaterbezoek?

Met steun van het ministerie van OCW en het VSBfonds zetten de initiatiefnemers een opdracht uit bij data analytics bureau MIcompany. Op basis van transactie- en klantdata en marktonderzoek onderzocht MIcompany de klantbeleving en het gedrag.

In deze Talk presenteren we de resultaten en verrassende inzichten van het onderzoek naar het BankGiro Loterij Theaterweekend.
Dit levert de sessie op: Krijg inzicht in de klantbeleving tijdens het Theaterweekend in combinatie met daadwerkelijk klantgedrag. Daarnaast ontvangt u advies voor het vervolg op dergelijke campagnes om het herhaalbezoek en de klantwaarde te doen stijgen.

Het podium als educatieve plek

Titel: Theaterkijkers gezocht en gevonden
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Rigt Oostenbrug (Schouwburg De Lawei)
Omschrijving: Schouwburg De Lawei (Drachten) zocht jonge theaterkijkers die hun mening wilden geven over het genre toneel en de schouwburg. Afgelopen seizoen plaatsten we een oproep en al snel werd deze opgepikt door regionale kranten en social media. Toen we de oproep na een maand sloten, hadden maar liefst 94 jongeren zich aangemeld!

Schouwburg De Lawei wil in contact komen met de jongere doelgroep. Een doelgroep die vaak lastig te bereiken is. We zijn benieuwd naar hun meningen en ideeën. In dit Praktijkverhaal delen we onze ervaringen, want ook voor u kunnen de gesprekken en uitkomsten waardevol zijn.
Dit levert de sessie op: Luister naar een verhaal over een focusgroep en leer van de ervaringen van Schouwburg De Lawei. Hoe kunt u een focusgroep benaderen en wat is de meerwaarde daarvan?
Titel: Klassiekers voor de jonge generatie
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Victorine Plante (Theatergroep Aluin)
Moon Brocken (Theatergroep Aluin)
Omschrijving: Oersterke verhalen overdragen aan de jonge generatie: dat doen we bij Theatergroep Aluin met onze educatieklassiekers. Klassieke verhalen die iedereen eigenlijk zou moeten kennen, omdat ze verweven zijn met onze hedendaagse cultuur.

Door het combineren van verschillende voorstellingen en workshops ontstaat de Culturele Loopbaan van Aluin. Deze begint met de toegankelijke Classic Tour in de brugklas en wordt een jaar later gevolgd door een van de energieke Ken je Klassiekers-voorstellingen. In de bovenbouw gaan we de diepte in met onze Unplugged-voorstellingen die we overal kunnen spelen: van school tot museum.

Met de Culturele Loopbaan wil Aluin brede, culturele coalities opzetten tussen theaters, musea en het voortgezet onderwijs. Jongeren worden op deze manier voor langere tijd aan culturele organisaties verbonden, elk jaar weer.

In dit Praktijkverhaal vertellen we over onze werkwijze, wat we tot op heden hiervan hebben geleerd en waar we naar toe werken.
Dit levert de sessie op: Maak kennis met de unieke werkwijze van Theatergroep Aluin en het brede jongerenpubliek dat we bereiken. U raakt geïnspireerd om op een duurzame manier samenwerkingen tot stand te brengen met verschillende culturele partners in de regio en daarmee jongeren aan uw instantie te binden.
Titel: Meer VO-scholieren in het theater: tips en trucs
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Heleen van Halsema (Zaantheater)
Omschrijving: Het Zaantheater staat elk jaar in de CJP-top-10 van theaters die de meeste VO-scholieren ontvangen. Zo bezochten in 2016 meer dan 7000 leerlingen uit de Zaanstreek een voorstelling. Een zeer hoog aantal voor een regionaal theater. In veel gevallen ging het om besloten voorstellingen overdag, maar ook bij avondvoorstellingen komen veel jongeren in schoolverband naar het theater.

In dit Praktijkverhaal vertelt educatiemedewerker Heleen van Halsema hoe het Zaantheater dit voor elkaar krijgt, en tegen welke vragen zij persoonlijk opliep.

Daarnaast krijgt u praktische tips over theaterbezoek door leerlingen. Want al vindt u na afloop hier en daar een stukje kauwgom: bezoekersaantallen stijgen, zalen zijn op maandagen vol, docenten hebben handvatten om lastige onderwerpen in de klas te bespreken en het belangrijkste: jongeren maken kennis met theater.
Dit levert de sessie op: Laat u inspireren door het het stappenplan van het Zaantheater waarmee het theater jaar op jaar meer scholieren en docenten trekt.
Titel: Kunsteducatie: geen kunst of vanuit de kunst
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Hanneke Groenteman ()
Emiel Heijnen ()
Omschrijving: Kunsteducatie brengt ons verder. Als mens, als samenleving. We vinden elkaar in het standpunt van filosofe Martha Nussbaum; jongeren niet opleiden als ‘useful machines’ maar alle effort plegen om zich ‘complete citizens who kan think for themselves’ te laten worden door kunsteducatie. Maar wat bedoelen we nu eigenlijk met kunsteducatie? Wie en wat willen we ermee bereiken? En waar? In de school, of juist de school naar het podium? Hoe verleiden we onderwijsinstellingen om kunst in hun curriculum op te nemen en hoe werken we samen? Wat impliceert kunsteducatie voor de theatermakers van de toekomst?
Hanneke Groenteman gaat met u en Emiel Heijnen, specialist in authentieke kunsteducatie en lector Kunsteducatie bij de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten in gesprek om antwoord te vinden op de vraag: geen kunst of vanuit de kunst?
Dit levert de sessie op: Inspiratie en prikkelende ideeën voor het ontwikkelen van betekenisvolle vormen van kunsteducatie vanuit je eigen instelling.
Titel: Hoe bereik ik de school?!
Werkvorm: Talk
Sprekers: Eline Kleingeld (De Lawei)
Omschrijving: Geen verhaal over waarom cultuur op school belangrijk is. Dat is het. Gaan we het niet over hebben. Geen verhaal over die fantastische voorstelling die uitermate geschikt is voor kinderen/jongeren/jeugd/scholieren/studenten. Die zijn er zat. Hoeven we het niet over te hebben.
Maar, hoe weet die school dat die bijzondere voorstelling er is? En wat als je bij die buitengewone voorstelling een prachtig participatieplannetje hebt bedacht. Of een lesbrief? Hoe baan je jezelf een weg door de jungle van het onderwijs?
De Lawei heeft veel gesprekken gevoerd met directies en bestuurders van basis- en voortgezet onderwijsscholen. In deze talk zetten we de tien belangrijkste praktijktips op een rij.
Dit levert de sessie op: Na afloop van deze sessie heeft u kennis van tien redenen waarom een school wel of niet voor een voorstellingsbezoek kiest.

Anders

Titel: Het podium als hybride omgeving
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Janpier Brands (WORM)
Charlien Adriaense (WORM)
Jan Hiddink (WORM)
Omschrijving: WORM, instituut voor avantgardistische recreatie, is een ongrijpbare veelvoud van ruimtes, disciplines, een trainingscentrum, productiehuis, pretpark, podia en recreatie in het hartje van Rotterdam. Wij geloven dat zo'n hybride omgeving van disciplines en functies een logisch gevolg is van de ontwikkeling in de kunsten. Zowel beeldend als op, en in samenhang met het podium. Dit hebben we onder woorden gebracht in ons manifest 'Avantgardistische Staat'. Wij, WORM medewerkers en partners, laten zien wat dit voor ons betekent en hoe wij naar de toekomst kijken.
Dit levert de sessie op: Maak kennis met de hybride wereld van WORM en haar kijk op de toekomst.
Titel: Scapino satellietstad programma
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Peter Jansen (Scapino Ballet Rotterdam)
Simone Kratz (Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede)
Lieke Jordens (Stadsschouwburg Nijmegen en Concertgebouw De Vereniging)
Omschrijving: Het satellietstedenprogramma is een samenwerkingsverband tussen Scapino Ballet Rotterdam en acht Nederlandse theaters. Doel van het programma is om gezamenlijk 1) het bereik van (moderne) dans in Nederland te vergroten en 2) de binding van het publiek en andere stakeholders met het theater te versterken.

Er zijn 3 programmatische basislijnen; de artistieke lijn, de marketing lijn en de educatie lijn. De belangrijkste uitgangspunten in de overeenkomst zijn:
• Een meerjarige samenwerking;
• Wederzijdse investering op mankracht en middelen;
• Gezamenlijk commitment om structurele seriebespeling door Scapino te onderzoeken;
• Het theater is de lokale intermediair en de samenwerking focust zich op concrete lokale activiteiten;
• Gezamenlijke commitment om kennis te delen en ervaringen uit te wisselen.

In dit Praktijkverhaal geven drie sprekers de achtergrond en concrete voorbeelden van het satellietstedenprogramma. Zij lichten de specifieke redenen toe voor hun deelname. Vanzelfsprekend is er ruimte voor vragen.
Dit levert de sessie op: Krijg inzicht in de achtergrond, strategische doelstellingen, huidige activiteiten, toekomstige plannen en enthousiaste partners van het satalietstedenprogramma. Dit programma is geïnitieerd door Scapino Ballet Rotterdam.
Titel: Theatrale spiegels. Een lezing over de Spiegelprojecten van NTGent.
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Annemiek Geel (NTGent)
Omschrijving: Het stadstheater NTGent organiseert al jaren Spiegelprojecten: projecten waarmee het theater een verbinding met de stad aangaat door inwoners uit te nodigen op het podium. Enthousiasten krijgen de kans om op het toneel te staan onder begeleiding van heel NTGent, van acteurs tot technici. Samen werken zij aan een productie waarbij ze gebruik maken van het materiaal, de toneelteksten of een roman uit een reguliere voorstelling in dat seizoen.

Artistieke kwaliteit en uniciteit staan voorop. Tegelijkertijd leren de deelnemers NTGent goed kennen en gaan ze op zoek naar hun theatrale potentie.

In de praktijk blijkt dat NTGent en de deelnemers op allerlei vlakken van elkaar leren. Om die reden wordt bij ieder Spiegelproject gezocht naar een gemixte groep deelnemers. Een groep die de diversiteit van de stad weerspiegelt. Zodoende speelden onder andere amateur-toneelspelers in Rosalie Niemand en verstandelijke beperkten in Vergeten Straat.
Dit levert de sessie op:
Maak kennis met een specifiek en bijzonder onderdeel van NTGent Publiekswerking. Leer over de geschiedenis, beweegredenen, unieke werkwijze en de vorm van de Spiegelprojecten van NTGent.
Titel: Theaterles over en door Theaterhotel Almelo
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Esther Hammink (Theaterhotel Almelo)
Bas Muijs ()
Omschrijving: Het theater moet zich dikwijls verdedigen. Waartoe zij dient, waarom dat geld kost en hoe belangrijk cultuur is. Een discussie die vaak terug komt, terwijl we die tijd liever steken in de inhoud.

Om over 10 jaar meer begrip en liefde voor theater te realiseren, besloot Theaterhotel Almelo zijn verhaal met basisschoolkinderen te delen. Samen met acteur én opgeleid Pabo-docent Bas Muijs ontwikkelden wij een interactieve les waarin kinderen alle facetten van het theater ervaren. Van het kijken naar theater en het zelf ondergaan tot de programmering en techniek.

Het blijkt een groot succes met ontroerende reacties. In dit Praktijkverhaal delen we onze ervaringen en adviezen. Niet onbelangrijk: deze methode hoeft het theater geen geld te kosten.
Dit levert de sessie op: Luister naar een succesvol bewezen plan om met basisschoolkinderen liefde voor theater te delen én begrip te creëren voor toekomst. Voor ieder theater op maat te vormen en tegen minimale kosten.
Titel: Uurwerk Online interactief
Werkvorm: Talk
Sprekers: Marijcke Voorsluijs (Uurwerk Online (TOT B.V.))
Marjolein van Ooijen (Uurwerk Online (TOT B.V.))
Omschrijving: Hoe vaak denkt u ‘klopt’ als u dit leest?
• Roosters maken duurt met alle onregelmatige werktijden eindeloos.
• Door laatste-moment-wijzigingen zijn er altijd verschillende versies van roosters in omloop.
• Wettelijke regels controleren is niet te doen met Excel.
• Urensaldi lopen constant achter bij de werkelijkheid.
Het zijn precies de verzuchtingen waarom we Uurwerk Online ontwikkeld hebben. Vanuit onze eigen praktijkervaring, samen met collega’s uit theaters en evenementenbedrijven.

Uurwerk-Onlinegebruikers besparen zich dat gezucht en gemopper. Ze besparen zich ook tijd en geld en kunnen zich concentreren op de inhoud van hun werk.

Interesse? Ervaar tijdens onze Live On Stage-sessie hoe Uurwerk Online uw bedrijfsvoering stroomlijnt. Kom vooral ook met uw struikelblokken, ergernissen en frustraties. Want mocht het nu nog niet op te lossen zijn met Uurwerk online, dan gaan we graag voor u aan de slag.
Dit levert de sessie op: Ervaar hoe Uurwerk Online werkt en uw bedrijfsvoering kan stroomlijnen.


Dinsdag 30 mei

Het podium als artistieke plek

Titel: Samenwerken met de stad
Werkvorm: Talk
Sprekers: Eve Hopkins (Theater a/d Rijn / Productiehuis Generale Oost)
Sandra Holleman (Theater a/d Rijn / Productiehuis Generale Oost)
Omschrijving: Sinds december 2016 is het vernieuwde en geheel gerenoveerde Theater aan de Rijn in Arnhem geopend voor publiek. Het theater is de thuishaven van Productiehuis Generale Oost, onderdeel van De Nieuwe Oost.

Tijdens de verbouwing heeft het theater in verschillende plekken in de stad programma gemaakt. We werkten samen met theaters, lokale boekenwinkels, opleidingen, musea en bedrijven. De gemaakte verbindingen met (culturele) partners worden nu uitgebouwd tot duurzame samenwerkingen en programma-uitwisselingen.

In deze Talk schetsen wij een beeld van hoe u in eigen stad kunt samenwerken aan een totaal aanbod in de podiumkunsten.
Dit levert de sessie op: Laat u inspireren door Arnhemse voorbeelden van samenwerking met culturele en niet culturele partners.
Titel: Wat mist het publiek in uw programmering?
Werkvorm: Workshop
Sprekers: Paul Stolwijk (Fonds Podiumkunsten)
Clare Tolsma (Fonds Podiumkunsten)
Omschrijving: In deze Workshop gaat het Fonds Podiumkunsten met u op zoek naar de hiaten in het podiumkunstenaanbod: wat voor soort voorstellingen/concerten worden te weinig aangeboden in de theaters en concertzalen? Voor welke doelgroepen is het aanbod te beperkt? Kunnen we elkaar tips voor onbekendere parels geven?

De onderliggende reden voor het stellen van deze vragen ligt in de invulling van het criterium ‘pluriformiteit’ bij de beoordeling van subsidieaanvragen. Het Fonds wil onder meer via dit criterium bijdragen aan een breed podiumkunstenaanbod. Aan de hand van bovenstaande vragen verzamelen we informatie om het Fondsgesubsidieerde aanbod beter te laten aansluiten op de vraag.

Tijdens de sessie gaat u in verschillende werkvormen met elkaar in gesprek. U wisselt ervaringen over programmeringslijnen met elkaar uit en het Fonds luistert graag naar uw adviezen en behoeften.
Dit levert de sessie op: Doe nieuwe inzichten op over uw eigen en andermans programmeringsvisie. Deel daarnaast uw inzichten met het Fonds Podiumkunsten om zo bij te dragen aan het landelijk podiumkunstenbeleid.

Het podium als sociale plek

Titel: Hoe zet ik een succesvol Theaterweekend neer?
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Cynthia Dekker (Schouwburg Het Park)
Marjolein Mol (Schouwburg Het Park)
Omschrijving: Tijdens het BankGiro Loterij Theaterweekend wordt 'theater' in de breedste zin van het woord landelijk in het zonnetje gezet. Maar hoe zorg je er nu voor om dit regionaal top-of-mind bij inwoners te krijgen en (nieuw) publiek te trekken? Een praktijkverhaal hoe programmering, marketing en randprogramma dit weekend tot een succes kunnen maken op kort en lang termijn.
Dit levert de sessie op: Na afloop van het verhaal kunnen theaters aan de slag om het Theaterweekend 2018 tot een groter succes te maken. Denk hierbij aan keuzes in programmering, randprogramma en marketing én het vervolg traject. Wat doen we met al deze (nieuwe) bezoekers? Hoe creëren we een gedegen en waardevolle klantreis.
Titel: Chassé Connect: 24/7 levendigheid in het theater
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Geesje Prins (Chassé Theater)
Fabian Pikula (Chassé Theater)
Omschrijving: Sinds 2015 versterkt het Chassé Theater zijn rol als ontmoetingsplaats. Dit doet het theater onder de noemer ‘Chassé Connect’.

Als onderdeel hiervan is De Straat van Hertzberger (foyergebied) een plek geworden waar spreekwoordelijk 24/7 levendigheid is. Dat doet Chassé Theater door het toevoegen van foyerprogrammering op diverse tijdstippen, het bieden van flexibele werkplekken en hosten van allerlei initiatieven (zakelijk, cultureel en maatschappelijk) uit de stad. Dit gaat hand in hand samen met de reguliere culturele programmering en zakelijke verhuur.

In dit Praktijkverhaal motiveren wij u om ook uw theaterdeuren te openen en op een andere wijze bij te dragen aan uw culture, maatschappelijke, zakelijke en/of educatieve rol. Spice it up!
Dit levert de sessie op: Laat u inspireren om ook uw theaterdeuren te openen en op een andere manier uw rol in de stad te vervullen.
Titel: Blind publiek: ik zie geen steek en toch heb ik alles gezien!
Werkvorm: Talk
Sprekers: Arlette Hanson (Wintercircus Arlette Hanson / Stichting Komt het Zien!)
Angelique van Lieshout (Stichting Komt het Zien!)
Omschrijving: Toen een juf van een blindenschool met haar klas Wintercircus Hanson wilde bezoeken, zeiden we 'dat kan niet, want ze zien niks'. Plots beseften we dat blinden nooit in het theater komen. Samen met de doelgroep ontwikkelden we een systeem waardoor zij theater kunnen ervaren zoals iedereen. We voegden een 'voelplein' toe en 'live audiodescriptie'. Inmiddels hebben honderden visueel beperkten het Wintercircus 'gezien'.

Hoe werkt het? Wij leggen het uit. En ervaar het zelf door te luisteren naar onze blindentolk.

Hoe mooi is het als een blinde bij de nazit enthousiast over de voorstelling vertelt, zonder iets op het toneel te hebben kunnen zien. Of de van geluk huilende moeder die voor het eerst samen met haar slechtziende zoontje in het theater was. Wij maken het mee en hebben nu nóg kippenvel.

De 350.000 blinden en slechtzienden willen ook van theater genieten, samen met familie en vrienden. En het kan!
Dit levert de sessie op: Na afloop weet je wat live audiodescriptie is en hoe publiek met een visuele beperking theater kan 'zien'.
Titel: Internationale positionering van Het Nationale Ballet
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Arlette de Jong (Nationale Opera & Ballet)
Richard Heideman (Nationale Opera & Ballet)
Omschrijving: In februari was Het Nationale Ballet drie dagen lang het middelpunt van de internationale balletwereld met de balletconferentie Positioning Ballet. Honderd wereldleiders van de dans kwamen voor het eerst samen in deze specifieke setting. Onder hen waren balletdirecteuren van o.a. American Ballet Theatre, The Royal Ballet, Mariinski Ballet, opiniemakers en dansjournalisten.

Het doel was om Het Nationale Ballet, als relatief kleine internationale speler, te presenteren als aanjager van een internationale dialoog. Daarnaast wilden we onze artistieke kwaliteiten tonen en ons internationaal positioneren als innovatief en hoogwaardig gezelschap.

Het weekend was een groot succes. De conferentie gaf een belangrijke aanzet voor een verdere discussie over de toekomst van ballet. De internationale allure stimuleerde de kaartverkoop en bracht (inter)nationale persaandacht, waaronder een vijfsterrenrecensie in de Financial Times.

In dit Praktijkverhaal delen we onze ervaringen en gaan in op de vraag: hoe combineer je de doelstelling voor een betere (inter)nationale positionering en nationale ticketsales?
Dit levert de sessie op: Laat u inspireren door Het Nationale Ballet dat zich in drie dagen tijd 1) stevig internationaal heeft gepositioneerd, 2) een constructieve dialoog startte en 3) een belangrijke stempel drukte op de discussie en toekomst van de kunstvorm.
Titel: Kom dans met mij
Werkvorm: Talk
Sprekers: Liesbeth Osse (Gouden Dans, u in het theater)
Omschrijving: ‘GOUDEN DANS, U IN HET THEATER’ is een uniek participatieproject gericht op ouderen. In 12 dansrepetities maakt een groep van 20 senioren onder leiding van een choreograaf een korte dansvoorstelling.

In 2016 heeft Gouden Dans op twee plekken in Nederland een dansvoorstelling gemaakt, geïnspireerd op de Cubaanse Danzon: een in de Doelenzaal in Amsterdam en de ander in Schouwburg Ogterop in Meppel. Na het optreden gingen de dansvoorstellingen naadloos over in een danssalon met het publiek. Binnenkort start Gouden Dans in het Amsterdamse Bijlmerparktheater.

In deze Talk nemen we u mee in een genuanceerd verhaal over dit participatieproject. We delen onze ervaringen vanuit verschillende perspectieven: de makers, de deelnemers, de schouwburg, lokale welzijnsinstellingen en de producent. Daarnaast is er aandacht voor de financiering.

Hart en ziel vergrijzen niet, hebben wij geleerd.
Dit levert de sessie op: Deel mee in de (onverwachte) ervaringen en inzichten van het participatieproject Gouden Dans. Herzie uw zienswijze t.a.v. "kwetsbare" senioren en ontdek de meerwaarde voor podia.
Titel: Toegankelijk theater maken
Werkvorm: Talk
Sprekers: Beer Boneschansker (Stichting 5D)
Anniek Brummel (Stichting 5D)
Omschrijving: Toegankelijk theater is een drietrapsraket: 1) de fysieke toegankelijkheid van festivals en theaters voor iedereen, 2) medewerkers met een handicap in de organisatie en 3) kunstenaars met een handicap op het podium.

In deze Talk vertellen wij waarom dit nodig is. We leggen de stappen uit om toegankelijk theater te maken en geven praktische voorbeelden van toegankelijkheid, zowel praktisch als artistiek.
Dit levert de sessie op: Begrijp hoe theaters en festivals toegankelijke podiumkunsten kunnen realiseren. Krijg praktische handvatten en luister naar inspirerende voorbeelden.

Het podium als economische plek

Titel: Culturele instellingen en belastingen
Werkvorm: Workshop
Sprekers: Dick Molenaar (All Arts Belastingadviseurs)
Omschrijving: Kan ik een deel van de energiebelasting terugvragen? Wat zijn de gevolgen van de Wet DBA? In deze workshop praat ik u bij over de huidige regels voor: artiestenregeling (loonheffingen), Wet DBA (freelancers), ANBI, Vennootschapsbelasting (VPB), BTW, subsidies en het terugvragen deel van energiebelasting.

Heeft u een organisatie-gebonden of persoonlijke vraag? Stuur uw vraag van tevoren naar de spreker via all@allarts.nl.
Dit levert de sessie op: Ontvang concrete adviezen over verschillende fiscale onderwerpen.
Titel: Werving die werkt!
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Janneke Barten (Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem)
Monique van Son (Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem )
Omschrijving: Fondsenwerving in de culturele sector. Op dit gegeven reageren mensen vaak met “Dat valt vast niet mee”. Maar het leuke en motiverende is: vaak werkt fondsenwerving heel goed!

De Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem heeft in de afgelopen twee jaar meerdere wervingsmethodes ingezet. Een aantal daarvan was succesvol en heeft geleid tot een structureel groter aantal donateurs, grote gevers en leden van de bedrijvenkring.

In dit Praktijkverhaal delen we de opzet en resultaten van de meest succesvolle methodes. Dit doen we aan de hand van vier praktijkvoorbeelden: telemarketing, een automatische online wervingscampagne, een wervingsdiner en het ‘founderschap cadeau’. Wij nodigen u uit om uw ervaringen met wervingsmethodes te delen en vragen te stellen.
Dit levert de sessie op: Laat u informeren en inspireren over de opzet, randvoorwaarden, kosten en te verwachten resultaten van verschillende wervingsmethodes. Met deze informatie kunt u direct aan de slag!
Titel: Met de Podiumpas ongelimiteerd naar het theater
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Jola Klarenbeek (Frascati)
Dianne Zuidema (Stadsschouwburg Amsterdam)
Jeannette Smit (Bellevue)
Omschrijving: Ongelimiteerd voor een vast bedrag per maand naar het theater. Dat is het aanbod dat 10 theaters gaan doen aan een geselecteerd aantal bezoekers. Het aanbod start in het nieuwe seizoen en geldt voor een jaar. Na een jaar leggen de 10 theaters de uitkomsten naast elkaar voor vergelijking.

In dit Praktijkverhaal vertellen de initiatiefnemers over het hoe en waarom van deze pilot. Daarnaast bespreken zij planning, randvoorwaarden, de mogelijke uitkomsten en landelijke mogelijkheden.
Dit levert de sessie op: Hoor over een nieuwe initiatief van 10 theaters om mensen vaker en makkelijker het theater te laten bezoeken.
Titel: Your Life on Stage. Samen werken aan beter werk.
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Anne-Marie Kremer (Your Life on Stage)
Pauline Fles (Your Life on Stage)
Omschrijving: Hoe ziet mijn loopbaan eruit? Hoe verbeter ik mijn inkomen? Hoe blijf ik me ontwikkelen? Hoe ga ik om met te veel of te weinig werk? Hoe blijf ik gezond?

Alle werkenden in de podiumkunsten - tijdelijk, vast of zzp - staan voor deze vragen en uitdagingen, terwijl de middelen en mogelijkheden beperkt zijn.

Waar loop jij tegenaan? Wat kan je hier zelf aan doen? Welke oplossingen moeten we gezamenlijk ontwikkelen?

Deze vragen stonden centraal tijdens vier werksessies met werkenden. Bevlogen en persoonlijke gesprekken waren het. Constructief ook. Kennis, ervaringen en bestaande oplossingen werden verzameld. Nieuwe oplossingen bedacht.

Deze workshop neemt je mee naar de uitkomsten en duikt in de top 7 van oplossingen. Welke oplossing vind jij de beste?

Your Life on Stage is een samenwerkingsproject van VACI, NAPK, Kunstenbond, Cultuur+Ondernemen ea.

Your Life on Stage zoomt in op persoonlijke werksituaties en wil samen het werken in de podiumkunsten verbeteren.
Dit levert de sessie op: De workshop geeft inzicht in de vragen en zorgen die leven bij werkenden in de podiumkunsten over Werk & Inkomen, Professionele ontwikkeling & Scholing en Vitaliteit & Gezondheid.
We staan stil bij wat jij kunt doen. En bij de oplossingen die collectief moeten worden opgepakt. Wat heeft prioriteit?

Het podium als educatieve plek

Titel: Breda verliefd op 'Jouw Romeo en Julia'
Werkvorm: Praktijkverhaal
Sprekers: Geesje Prins (Chassé Theater)
Karlijn Gerritsen (Chassé Theater)
Omschrijving: In het groot educatie- en participatieproject ‘Jouw Romeo en Julia’ riep Breda haar stadsbewoners op om de tanden te zetten in William Shakespeares liefdesverhaal. Een seizoen lang zinderde en smulde de stad en maakten bewoners zich het verhaal eigen.

Samen met Nieuwe Veste (Centrum voor de Kunsten), BN DeStem (regionaal dagblad), basis- en voortgezet onderwijs bracht het Chassé Theater de bewoners in beweging. Dit mondde uit in locatievoorstellingen, liefdesverhalen in de krant, Shakespeare colleges, een grote expositie, cursussen en educatiepakketten op scholen. Allemaal in het teken van de liefdestragedie.

Op 23 april 2016, precies 400 jaar nadat Shakespeare zijn laatste adem uitblies, kwam alles samen op het Festival van de Liefde in het Chassé Theater. In dit Praktijkverhaal delen wij de do’s en don’ts in het betrekken van communities en samenwerken met diverse partijen in de stad.
Dit levert de sessie op: Laat u inspireren door het educatie- en participatieproject ‘Jouw Romeo en Julia’ en krijg tips voor het organiseren van een soortgelijk educatief project in uw stad.
Titel: Ik Toon
Werkvorm: Talk
Sprekers: Karlijn Vriend (Stichting Promotie Cultuurparticipatie)
Omschrijving: In Nederland zijn maar liefst 6,4 miljoen mensen actief als kunstbeoefenaar. Met de campagne 'iktoon - kunst van iedereen' wordt zichtbaar gemaakt hoeveel plezier zij hieraan beleven en wat het hen en de maatschappij oplevert.

Achttien landelijke partijen, waaronder VSCD, hebben de ambitie via iktoon de kunst- en cultuursector te versterken en de waardering hiervoor bij het algemene publiek te vergroten.

Culturele instellingen kunnen meedoen door te tonen wat zij in huis hebben. Door aan te sluiten wordt meegelift op de landelijke publiciteit en meegewerkt aan de versterking van onze sector.

Graag informeren we over de mogelijkheden; van het aanmelden van sociaal-culturele verhuringen tot het intensief verbinden van amateurkunstenaars aan uw theater.
Dit levert de sessie op: Na afloop van de sessie kent u de ins en outs van de campagne iktoon en hebben we met elkaar kansen besproken om amateurkunstenaars te betrekken bij uw instelling.

Anders

Titel: De kunst van het lobbyen
Werkvorm: Workshop
Sprekers: Jorn Matena (&MAES)
Omschrijving: Lobbyen is niet meer weg te denken uit de politiek. Belangenorganisaties, ondernemingen en initiatieven vinden steeds vaker hun weg naar de politieke arena om eigen belangen naar voren te brengen. Maar hoe krijgt u als ervaringsdeskundige het podiumkunstenveld op het netvlies van politici? En hoe houdt u het daar?

Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur leggen wij u uit waar en hoe u moet beginnen. Daarbij gaan we zowel in op belangrijke concepten en technieken als actuele ontwikkelingen binnen de Podiumkunsten. Werkt u samen met podia en orkesten, of vliegt u het lobbytraject alleen aan? In alle gevallen loont lobbyen. Als u de kneepjes van het vak maar kent.
Dit levert de sessie op: Leer de kunst van het lobbyen. Deze Workshop biedt de basisbeginselen, trucs, het nut van het eigen netwerk en timing om het podiumkunstenveld op de politieke agenda van uw gemeente te krijgen.
Titel: De kunst van het lobbyen
Werkvorm: Workshop
Sprekers:
Omschrijving: Lobbyen is niet meer weg te denken uit de politiek. Belangenorganisaties, ondernemingen en initiatieven vinden steeds vaker hun weg naar de politieke arena om eigen belangen naar voren te brengen. Maar hoe krijgt u als ervaringsdeskundige het podiumkunstenveld op het netvlies van politici? En hoe houdt u het daar?

Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur leggen wij u uit waar en hoe u moet beginnen. Daarbij gaan we zowel in op belangrijke concepten en technieken als actuele ontwikkelingen binnen de Podiumkunsten. Werkt u samen met podia en orkesten, of vliegt u het lobbytraject alleen aan? In alle gevallen loont lobbyen. Als u de kneepjes van het vak maar kent.
Dit levert de sessie op: Leer de kunst van het lobbyen. Deze Workshop biedt de basisbeginselen, trucs, het nut van het eigen netwerk en timing om het podiumkunstenveld op de politieke agenda van uw gemeente te krijgen.
Titel: Onderzoek Alexander Alexiev
Werkvorm: Talk
Sprekers: Alexander Alexiev (Universiteit van Amsterdam)
Omschrijving: Een presentatie van het onderzoek uit maart 2017, naar de pluriformiteit en flexibiliteit in het strategisch management van schouwburgen en concertzalen in Nederland.

In de discussie rondom prestaties van Nederlandse podia in het veranderende landschap van de kunst- en cultuursector ontbreekt een belangrijk aspect: dat van de houdingen en reacties van de podia directies zelf. Door middel van een enquêteonderzoek dat in de zomer van 2016 werd uitgevoerd, zijn deze houdingen in kaart gebracht.

Naast een toename in interne samenwerking, is er ook een duidelijke toename te zien in externe samenwerking, samenwerkingen en strategische allianties nemen een hoge vlucht. Daarnaast worden de opmerkelijkste veranderingen besproken van de afgelopen vier jaar bij de organisaties waarbij theatermanagers actief zijn.
Dit levert de sessie op: Inzicht in de houdingen van podiumdirecties en hoe zij hun organisaties hebben aangepast in reactie op de bezuinigingen en informatie over het vervolg van dit onderzoek.
Titel: Leeuwarden-Fryslân European Capital of Culture 2018
Werkvorm: Talk
Sprekers: Oeds Westerhof (Leeuwarden-Fryslân 2018)
Omschrijving: Leeuwarden- Fryslân 2018 is een opmaat naar een maatschappelijke beweging die leidt tot de realisatie van een Global Goal.
Dit levert de sessie op: Inzicht in de maatschappelijke doelen van LF2018 en een tipje van de sluier van de evenementen die plaatsvinden.

PARADEPLAZA
De Paradeplaza is het centrum van het congres; het is de ontmoetingsplaats voor alle gasten. U kunt hier kennis maken met interessante bedrijven binnen de podium sector. Ontmoet elkaar en ontdek wat u voor elkaar kunt betekenen.

{PARADEPLAZA}

Sponsors



Congrespodiumkunsten @Congrespk 13 Jun
RT @theaterkrant: Theaternieuws: Vier theaternominaties voor Amsterdamprijs voor de Kunst https://t.co/c5mnqIjHA5
Congrespodiumkunsten @Congrespk 1 Jun
RT @FCP_: Spetterende aftrap op Utrecht CS @NS_online #iktoon met @MetropoleOrkest . Hoor ze spelen en zingen higher & higher @knmo_nl #cul…
Congrespodiumkunsten @Congrespk 31 May
In @opiumrtv worden zo de nominaties voor de toneelprijzen Louis d’Or, Theo d’Or, Colombina en Arlecchino bekend gemaakt! @VSCD1 @NPORadio4